T4F en nytändning för etanolbilarna

Publicerad 2011-12-29

DN Motor har testat Volvo V70 med nya flexifuelmotorn T4F.

GTDi-teknik och 180 hästkrafter gör Volvos nya flexifuel-motor snål och körglad.

Dagens Nyheters testare anser att T4F kan innebära en nytändning för etanolbilarna.

En liten, effektstark och bränslesnål maskin som går som en dröm”, skriver DN Motor.

När du kör på E85 bioetanol är nettotillskottet av fossil koldioxid betydligt lägre jämfört med bensin. Samtidigt kan du glädjas åt samma prestanda som med motsvarande bensinmotor. Volvos nya turboladdade T4F flexifuelmotor på 180 hk kompromissar inte med prestanda, komfort eller miljöomsorg. DN Motor har testat en Volvo V70 med den snåla 1,6-litersmotorn. Journalisterna konstaterar att turboladdning och direktinsprutning av bränslet ger flödande kraft och låg förbrukning. 

"Går som en dröm"

De beskriver T4F som en liten, effektstark och bränslesnål maskin som går som en dröm – en motor som kan innebära en nytändning för etanolbilarna.

”Det bästa är motorns breda kraftregister. När man ser i faktabladet över vridmomentet förstår man bättre. Motorn ger 240 newtonmeter redan från 1 500 varv/minut och upp till 5 000 varv. Det betyder att du snabbt kan växla upp och sedan för det mesta glömma växelspaken. Motorn orkar dra även när farten är låg”, skriver DN Motor. Bygg din egen Volvo på några minuter.

Testexemplaret hade den sexväxlade manuella växellådan, men T4F kan även fås med sexstegad Powershift automatlåda. DN konstaterar att motorn har fler fördelar än sin styrka och snålhet.

”Ljudet är en annan höjdare. Det hörs knappt”, skriver DN Motor.

Snål och körglad med GTDi

GTDi-konceptet (Gasoline Turbocharged Direct Injection) är utvecklat för att kunna erbjuda riktigt låg bränsleförbrukning utan att behöva ge avkall på prestanda och körglädje. De nya GTDi-motorerna har ett kompakt format och en konstruktion helt i pressgjuten aluminium, vilket ger en låg vikt och god värmeavledningsförmåga. Detta är några av förutsättningarna för en god energieffektivitet. En annan förutsättning är maximal förbränning av bränslet. Inte minst insprutningssystemet har förfinats för att förbränningen ska kunna regleras med hög precision. Direktinsprutning ger en hög fyllnadsgrad i förbränningsrummet. Förutom effektiv förbränning och låga emissioner bidrar det till att turbon snurrar igång tidigt och ger en snabb respons redan på låga motorvarv. Det ger en snabb acceleration och god körbarhet redan i låga hastigheter.

Ett grönt alternativ

DN Motor anser att den snåla T4F-motorn gör flexifuel-modellen intressant som ett alternativ till Volvos miljöklassade DRIVe-version. Dieselmotorn är fortfarande billigare i drift, men etanolbilen är billigare i inköp och kostar mindre att serva. Det mesta talar för att diesel kommer att stiga i pris, något som kommer göra flexifuelmodellen allt mer attraktiv.

Volvo