Snart kan du bygga din egen miljöbil

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-30

Robert Collin om Vägverkets förslag: Bättre blanda tio procent etanol i bensinen

Vägverket vill göra det möjligt att bygga om vanliga personbilar till etanolbilar.

Att bygga om bilen skulle kosta ungefär 15 000 kronor.

Bygg om din bil till etanolbil och du får en mer miljövänlig sådan. Här testar Aftonbladets reporter Sven-Anders Eriksson en etanolbil.

Vägverket har på regeringens uppdrag utrett möjligheterna att bygga om personbilar så att de går att driva med alternativa drivmedel som etanol eller gas. Att efterkonvertera bilar skulle kunna vara ett sätt att öka antalet etanol- och gasbilar och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

– Teoretiskt om man är försedd med goda kunskaper ska man kunna bygga om bilen själv. Sedan krävs förstås en registreringsbesiktning, säger Pär Gustafsson på Vägverket.

”Inte gratis”

Hur mycket det skulle komma att kosta att bygga om en ordinär personbil till etanolbil är inte utrett. Ännu finns bara grova uppskattningar från möjliga tillverkare av speciella konverteringssatser.

– En siffra som har cirkulerat är 15 000 kronor, så det är inte alldeles gratis. Det har naturligtvis att göra med hur stort intresset blir och hur stora serier de kan göra, säger Pär Gustafsson.

Enligt Vägverket krävs ett nationellt system för godkännande av konverteringssatserna. Med godkända konverteringssatser hoppas Vägverket kunna undvika bränder, explosioner och smutsiga avgaser från de bilar som byggs om.

Stora framsteg i minskning av utsläpp

Utsläppen av kväveoxider, kolväten och skadliga partiklar har minskat kraftigt sedan slutet av 1980-talet. Vägverket vill inte äventyra de framstegen. Samma krav på avgasrening måste därför kunna ställas på en ombyggd bil som på en tidigare bensindriven bil.

– Dessutom finns en garantiproblematik som måste tas om hand, säger Pär Gustafsson.

Enligt dagens lagstiftning måste tillverkaren lämna bilägaren en garanti på bilens avgasrening i fem år eller i 10 000 mil. Om en bil konverteras anser Vägverket att den som tillverkat konverteringssatsen bör överta ansvaret för garantin.

”Bättre blanda etanol i bensinen”

Aftonbladets bilreporter Robert Collin är tveksam till efterkonvertering.

– Förslaget är illa genomtänkt från början. Jag tror att Vägverket har fått kalla fötter. De inser att de inte har kontroll på riskerna med utsläpp och explosioner. Om vi vill använda etanol är det bättre att blanda i tio procent i bensinen. Då skulle alla kunna köra på det och vi skulle få alla miljöfördelar men inga problem, säger han.

Karin Lindblom

Följ ämnen i artikeln