Här krossas livsfarliga skandalbilarna

Publicerad 2014-11-06

Fick noll stjärnor i krocktest - se bilen mosas i testet

Här är testet som visar att krockkudden räddar liv.

När de indiska bilmodellerna testas uppdagas en skandal. Deras resultat? Noll stjärnor.

– Det är som att kliva bakåt i tiden och man får katastrofala resultat, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.

Indien är visserligen en av världens största bilmarknader – men säkerheten är katastrofal. När bilföretagen vill sälja många bilar billigt slopas säkerhetsfunktionerna. De som drabbas är föraren och passagerarna. Insatsen är livet.

Katastrofala resultat

När internationella säkerhetsorganisationen Global NCAP krocktestar två av landets storsäljare Suzuki Maruti Swift och Datsun Go uppdagas en skandal. Båda modellerna baseras visserligen på någorlunda moderna plattformar, men i Indien har modellerna en sak gemensamt. Båda saknar krockkuddar – och får noll stjärnor i betyg.

– Studier visar att krockkuddar reducerar risken för död och svår skada med 25 procent, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.

Baseras på moderna plattformar

Datsun Go byggs av Nissan och baseras på samma plattform som nuvarande Nissan Micra, en modell som fick fyra stjärnor när den krocktestades i europeisk version.

I Europa får Suzuki Swift fem stjänor i krocktestet, men Maruti Suzuki Swift är fullkomligt livsfarlig.

Båda bilarnas karosser kollapsar när de slår emot krockbarriären i 64 km/h och eftersom de saknar krockkuddar slår förarens huvud i ratten och riskerar då att orsaka livshotande skador.

– Bilarna är byggda för att det ska finnas krockkuddar och säkerhetssystem, men rycker man bort dem blir det katastrofala resultat. Det är ungefär som att kliva bakåt i tiden, säger Anders Kullgren.

Fyra stjärnor med kuddar

Tidigare har landets fyra mest välkända bilmodeller Maruti Alto 800, Hyundai i10, Ford Figo, Volkswagen Polo och Tata Nano krocktestats – samtliga med noll stjärnor i resultat. Efter testet införde Volkswagen krockkuddar i standardutrustningen och bilen fick fyra stjärnor i betyg.

– Säkerhet kostar pengar och bilföretagen vill spara in varenda litet cent, det ligger ett stort ansvar på branschen och media måste väcka frågan hos konsumenterna i de här länderna, avslutar Anders Kullgren.

Nu uppmanar Global NCAP Nissan att omedelbart stoppa försäljningen av den livsfarliga Datsun Go.

– Det är extremt otillfredsställande att Nissan har godkänt lanseringen av en helt ny modell som så tydligt är sämre än normalt, säger Max Mosley, ordförande i Global NCAP.