Euro NCAP testar skydd mot whiplash

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-10-09

Pisksnärtskadorna minskar tack vare säkrare bilar

Pisksnärtskadorna minskar därför att bilarna blir säkrare. Och nästa år ingår med stor säkerhet också skydd mot pisksnärtskador i de omfattande europeiska krocktesterna av nya modeller hos Euro NCAP.

– Alla fordonstillverkare och alla underleverantörer jobbar på en uppsjö med lösningar. Det som behövs är någon form av kriterier där man provar och säger vad som är bra eller dåligt, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.

Han är ordförande i Euro NCAP som är ett samarbetsorgan för europeiska trafiksäkerhetsmyndigheter.

I slutet av veckan har organisationen styrelsemöte för att bland annat tala om hur man ska hantera pisknärtskadeskyddet i krocktesterna.

Teststart 2007

– Vi är rätt så nära att sätta ned foten. Branschen är förberedd. Det har körts ett 30-tal bilar med det föreslagna testprotokollet och det är det vi ska diskutera nu i veckan. Det bör kunna leda till att vi kan börja med testerna i mitten av nästa år, säger Tingvall.

Enligt Vägverkets uppskattning av antalet pisksnärtskador drabbas cirka 20000 svenskar varje år, oftast när en bil blir påkörd bakifrån. Siffran grundas på samtliga försäkringsbolags statistik.

Färska siffror från Länsförsäkringar, som har 35 procent av marknaden, visar en kraftig minskning av den här skadetypen. Under perioden 2002–2006 har antalet pisksnärtskador hos bolaget minskat med en tredjedel.

Whiplashskydd

En av förklaringarna är att allt fler bilar nu har stolar med så kallat whiplashskydd. Volvo och Saab var först och tillhör därför de märken som klarar tester av skydd mot pisksnärtskador bäst. De brittiska försäkringsbolagens samarbetsorganisation för säkerhetstester av bilar, Thatcham, testade närmare 200 modeller av de största tillverkarnas 2006-modeller. Av de 35 modeller som fick högsta betyget ”god” på en fyragradig skala fanns samtliga sex testade Volvomodeller och tre Saabmodeller.

Också i de krocktest som Folksam genomför tillsammans med Vägverket och där whiplashskyddet ingått har Volvo och Saab fått de bästa värdena.

TT

Följ ämnen i artikeln