Ferraris nya värsting – får unik turbomotor

Uppdaterad 2015-03-18 | Publicerad 2015-02-03

Ferrari uppdaterar sin storsäljare 458 Italia och slopar sugmotorn.

In kommer en rejält vass V8 – med turbo.

670 hästar, 0-100 km/h på tre sekunder och ”minst” 330 km/h i toppfart.

På sina sex levnadsår har Ferrari 458 Italia seglat upp till den mest framgångsrika V8-modellen någonsin från det italienska sportbilsmärket. Och nu är det dags för ersättaren att ta vid. Möt 488 GTB.

Grunden behålls intakt, men den gamla motorn slopas och in kommer en mindre – men 100 hästar starkare – turbomotor.

Sänkt bränsleförbrukning

Med den nya motorn under skalet blir 488 GTB Ferraris andra turboladdade modell sedan superduperbilen Ferrari F40, det vill säga på hela 23 år. Men även om sugmotorerna länge stått högt i kurs i Maranello kommer verkligheten till slut ikapp också de italienska motoringenjörerna. Med andra ord behöver nu även Ferrari anpassa sig till allt tuffare förbruknings- och utsläppskrav.

Accelerationen från stillastående till 100 km/h avverkas på 3,0 sekunder och toppfarten är enligt Ferrari ”minst” 330 km/h. De minskade utsläppen då? Jodå, från 1,33 liter per mil och 307 gram koldioxid per kilometer till 1,14 l/mil och 260 gram koldioxid per kilometer.

Lika snabb som F12 Berlinetta

Samtidigt som Ferrari byter ut motorn passar de också på att uppdatera bilens utseende. Mest iögonfallande är de rejäla luftintagen bakom sidodörrarna, vilka ska förse den nya motorn med kylning. Samtidigt har luftmotståndet minskats ordentligt och marktrycket ökat med 50 procent. Tillsammans gör alla nyheter att 488 GTB svansar runt tillverkarens egen testbana på samma tid som 740 hästkrafter starka F12 Berlinetta – men tre sekunder långsammare än superhybriden LaFerrari (som Per Gessle har).

Följ ämnen i artikeln