Varning för lågt tryck i däcken

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-14

Dyrare och farligare köra med för lite luft i däcken

För lite luft i däcken drar bensin.

Fel lufttryck gör att svenska bilister slösar bort 1,1 miljard kronor varje år, visar en ny undersökning från Vägverket.

olycksrisk Sex av tio bilister kör på däck med för lite luft, visar en färsk undersökning. Förutom större bränsleförbrukning ökar också risken för olyckor.

Sammanlagt kontrollerades däcktrycket på närmare 9 000 bilar. Resultat: sextio procent av bilarna körde med för lågt tryck.

Att se till att bilens däck har rekommenderat lufttryck är en enkel åtgärd för att minska bränsleförbrukningen, och därmed utsläppen av koldioxid. Ändå är det ytterst få bilägare som kollar sina däck. Många vet inte ens vilket lufttryck däcken ska ha.

- För lågt lufttryck är också en olycksrisk. Är det för lågt förändras bilens väghållning radikalt, säger Torsten Johansson på STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization), nordisk samarbetsorganisation för däck och fälgar.

Anpassa efter last

- Det är viktigt att öka däcktrycket om man har fullt med folk och last i bilen.

Även om moderna däck håller lufttrycket bra räknar man med att mellan 0-0,1 bar försvinner per månad. På sex månader gör det 0,6 bar. Om det rätta trycket till exempel är 2,0 bar är man då nere på 1,4 bar - och risken för punktering är stor.

Ska man ha lika mycket tryck i vinterdäck som sommardäck?

- Ja. Men man kan lägga på 0,2 -0,3 bar extra i vinterdäck. Dock aldrig mer än tillverkaren anger som övre gräns.

Ska trycket vara lika högt fram och bak?

- Det beror på bilen. De flesta bilar ska ha något högre lufttryck fram.

Hur får jag reda på vilket lufttryck jag ska ha på mina däck?

- Det står i bilens instruktionsbok, men det brukar också sitta information på tankluckans insida. Du kan även vända dig till någon återförsäljare, eller däckhandlare.

Kolla lufttrycket för din bil

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln