Det sista corståget

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-09-23

Kan nya Opel Corsa rå på klassledaren Peugeot 207?

Försäljningen av Opel Corsa har gått trögt på senare tid, bara 75 000 sålda senaste året. Nästa år ska det bli 375 000. Jo, sån är den optimistiska prognosen när nya Corsa lanseras. Men motståndet är extremt tufft. Det finns massor av nytt i den lilla klassen och Peugeot 207 är det nog ingen som rår på.

Jag valde noga bland nycklarna där i hangaren på flygplatsen i Dresden. Testbilen skulle ha en bra färg, den skulle ha fem dörrar och 1,2-liters bensinmotor, alltså den beräknade storsäljaren i Sverige.

Men riktigt rätt blev det ändå inte. För bilen studsade och bar sig åt över minsta lilla bula i asfalten. Den var obegripligt stötig, och att sitta bak var rena plågan.

Det visade sig att vi fått en bil med ”sportchassi”!, 17-tumshjul och extra hårt chassi. Vem kom på idén att utrusta en småbil med en riktigt trött 80-hästarsmotor med sportchassi?

Vi körde sen bilar med standardchassi, fast med 16-tumshjul istället för de 15-tummare som är standard och som förstås är överslägset bäst när det gäller komfort. Men inte lika snygga på bild...

Och vi körde 1,3-liters diesel på 90 hk, betydligt piggare men rätt dieselbullrig, och 1,4-liters 90-hästars bensinmotor som förmodligen är bästa valet.

Och vi körde tredörrars som inte har några fördelar framför femdörrars, bland annat är snettbakåtsikten usel.

Resten av texten handlar om en 1,4-liters femdörrarsbil med standardchassi.

Man sitter fint fram, instrumenten fungerar bra, men de kraftiga vindrutestolparna skymmer en del på kurviga vägar.

Ratten är uppvärmd, varför har inte alla bilar den finessen?

Baksätet är rymligt med skön soffa för två, eller för tre barn, men sikten framåt skyms av framsätena. Barn kan nog tröttna ganska snart.

Slängiga köregenskaper

Däremot är det för första gången sen krockkuddar blev standard möjligt att sätta en bakåtvänd barnstol i framsätet i en Opel, passagerarkudden går äntligen att stänga av (nu är det snart bara Mercedes och Suzuki som inte duger som småbarnsfamiljebilar).

Köregenskaperna är överraskande slängiga med kraftig överstyrning och en bak som gärna viftar iväg. Märkligt, för storasyster Astra är föredömligt körsäker med sin grundtrygga understyrning.

Att två modeller inom samma familj bär sig så olika åt är ovanligt. Jag kommer inte på ett enda exempel hos någon annan tillverkare.

Om de ”sportiga” köregenskaperna är en flirt med de unga

köpare som Opel siktar in sig på känns det som helt fel väg, unga orutinerade förare behöver bilar med trygga köregenskaper, inte vilda.

Bäst när det gäller köregenskaperna är styrningen som är exakt och har känsla. Dessutom är ljudnivån föredömligt låg.

Luftkonditioneringen känns gammalmodig med sina koncentrerade kalluftstrålar. Det är svårt att få kylan att sprida sig utan drag.

En bit kvar på kvalitetsarbetet

Det är alltid svårt att bedöma kvalitet och kvalitetskänsla efter den första testkörningen, ett skäl är att bilarna är tidiga, kanske till och med förseriebilar och att allt inte är riktigt som det ska.

Men det är oroväckande att det i en av bilarna lossnade något som började skramla bakom ett luftutsläpp i instrumentbrädan redan efter ett par mil på dålig asfalt. I en annan gick justeringen av luftstrålen sönder och i alla tre bilarna slamrade det i dörrarna så att man aldrig visste om man stängt ordentligt. Här har Opel mycket kvar, känns det.

När jag kommer tillbaka till Arlanda står en Peugeot 207 och väntar. Den känns mer välbyggd, är elegantare, nästan med lite lyxkänsla, slamrar inte i dörrarna, inget har börjat skramla trots att jag kört den rätt hårdhänt en vecka.

Knivskarp konkurrens

På krokvägen hem mot Norrtälje känns köregenskaperna gedigna. Dessutom: Priset med motsvarande utrustning är ett par tusen lägre.

Opels mål att sälja 375?000 bilar första året blir inte lätt att nå upp till. Konkurrensen är knivskarp, inte minst lär Fiat Grande Punto ställa till det, Punto och Corsa delar all tung teknik, 30 procent är gemensamt, och gamla Punto var under flera år Europas mest sålda småbil.

Punto, 207, Renault Clio, Toyota Yaris och ett helt koppel av nya fräscha bilar i klasserna alldeles under och över. Den slitna klyschan om getingboet känns mer aktuell än någonsin. General Motors och Opel behöver en succé för sin överlevnad. Corsa kan vara rätt medicin, men då måste kvaliteten höjas, och priset sänkas.

Robert Collin, text och foto

ANNONS

Snart är det dags att byta till sommardäck:

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Kumho Ecsta HS52 215/55 R 17 98W XL

1 212 kr

DÄCKLINE

Michelin Primacy 4 225/45 R 17 94V

1 260 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Nexen N Blue S 205/55 R 16 91V

841 kr

DÄCKLINE

Landsail Sentury Qirin 990 205/55 R 16 91V

736 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/50 R 17 98V XL

1 518 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/40 R 18 92W

750 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/45 R 17 94W XL

1 108 kr

DGDÄCK OCH FÄLG

Continental PremiumContact 7 245/45 R 18 100Y

1 980 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 245/45 R 18 100W

895 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/45 R 17 94W XL FP

735 kr

DÄCKLINE

Continental AllSeasonContact 215/55 R 17 98W

2 270 kr

DÄCKLINE

Landsail Sentury Qirin 990 225/45 R 18 95W

844 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 225/45 R 17 94Y XL

1 164 kr

DÄCKLINE

Continental PremiumContact 7 205/55 R 16 91V

1 161 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4+ 205/55 R 16 91V

1 195 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Kumho EcoWing ES31 205/55 R 16 91H

750 kr

DÄCKLINE

Continental ContiPremiumContact 2 205/55 R 16 91V

1 465 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Pilot Sport 4S 235/35 R 19 91Y XL

2 154 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/50 R 17 98W

835 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 195/65 R 15 91H

899 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Continental PremiumContact 7 235/40 R 18 95Y XL EVc

1 633 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 235/45 R 18 98W

830 kr

DÄCKLINE

Michelin Primacy 4 225/50 R 17 98V

1 800 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 205/55 R 16 91V

999 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Nokian Hakka Blue 3 205/55 R 16 94V XL

1 200 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 205/60 R 16 92H

1 600 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 245/45 R 18 100Y

1 710 kr

SVENSKA GUMMIHUSET

Continental ContiPremiumContact 6 205/55 R 16 91V

1 474 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Hankook K135 Ventus Prime 4 205/55 R 16 91V

885 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/55 R 17 101W

1 580 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln