Collin: Hybrider är en dubbel bluff

Uppdaterad 2015-03-26 | Publicerad 2014-11-04

Hybridbilar hyllas som det stora miljöhoppet.

Men i verkligheten har förbrukningssiffror varit dubbla mot vad tillverkarna uppgett.

– Siffrorna är en dubbel bluff, säger motorgurun Robert Collin.

Endast 0,28 liter per mil, basunerar Mercedes entusiastiskt ut om sin nya lyx-laddhybrid S500 Hybrid. Det låter naturligtvis bra, men problemet är att siffran är orealistisk.

När Di Weekend provkörde bilen drog den hela 0,86 liter per mil – 207 procent mer än utlovad förbrukning.

– Bilindustrin har lobbat fram ett sätt att räkna på som gör att det ser väldigt förmånligt ut att köra hybridbil. Det är ju dyra bilar, men då måste man få konsumenterna att tro att det är billigt, säger Robert Collin till Motorista.

Drar 207 procent mer

Mercedes S500 Hybrid mäter 5,25 meter på längden, kostar 1 071 000 kronor och har i kombination med en bensin-V6 också ett  litium jon-batteri som borgar för 33 kilometers räckvidd på el. Men när Håkan Matson på Dagens Industri provkör bilen i dagarna två tar batteriet första dagen slut efter bara 15 kilometer. Med fulladdat batteri kör han nästa 137 kilometer. Och bilen drar 0,86 liter per mil.

– Laddhybriderna ger möjlighet att göra de redan motorstarka ännu motorstarkare, utan att samtidigt möta kritik för svajande samhällsansvar.

Och det som i sin tur gör detta möjligt är den förrädiska testcykel som används i Europa för att bestämma bilars bränsleförbrukning, skriver Matson i Di Weekend och fortsätter;

– Kör man enbart korta sträckor och hinner ladda upp däremellan är det fullt möjligt att ha noll i bränsleförbrukning, men givetvis inte noll i energiförbrukning. Kör man bara längre sträckor får man den förbrukning som en förbränningsmotor ger.

Biltillverkarna motarbetar

Biltillverkarna testar sina modeller enligt den nuvarande EU-körcykeln NEDC, men i linje med allt strängare utsläppskrav har tillverkarna också lärt sig manipulera siffrorna. Speciellt när det kommer till hybridbilar.

Cykeln är föråldrad och en ny är på väg att införas, men Sveriges Radio rapporterade tidigare i våras om att biltillverkarna vill skjuta upp ändringen till 2021.

­– Vi måste snarast hitta en ny norm. Dagens körning sker under extremt gynnsamma förhållanden utan att ha vare sig luftkonditionering, radio eller vindrutetorkare aktiverade. Dessutom måste bilen laddas så fort batteriet tas slut. Det är dubbel bluff, säger Robert Collin som ändå tror på laddhybriderna. Åtminstone under en övergångsperiod. I dag står de bara för två procent av nybilsförsäljningen i Europa.

­­– Jag tror att vi inom en rimlig framtid kommer få se rätt många laddhybrider. Rena elbilar kostar hur mycket som helst och vätgasbilar ligger väldigt långt bort i framtiden. Alla tillverkare jobbar också på att få ner förbrukningen på förbränningsmotorerna.

"Vad är verklig körning?"

Fram till dess måste det till en ny norm som beskriver verklig körning. Eller varför inte en körcykel som beskriver hur mycket bilen drar i ren landsvägskörning?

– Vad är verklig körning med en hybridbil? Är det att ladda batterierna hela tiden, eller åka längre sträckor så som folk gör, frågar sig Collin.

ANNONS

Snart är det dags att byta till sommardäck:

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Hankook K135 Ventus Prime 4 205/55 R 16 91V

872 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 225/45 R 17 94Y XL

1 164 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 225/50 R 17 98V

1 803 kr

DÄCKLINE

Continental AllSeasonContact 215/55 R 17 98W

2 270 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Continental PremiumContact 7 245/45 R 18 100Y

1 914 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Pilot Sport 4S 235/35 R 19 91Y XL

2 165 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/55 R 17 101W

1 580 kr

DÄCKLINE

Landsail Sentury Qirin 990 225/45 R 18 95W

843 kr

DÄCKLINE

Landsail Sentury Qirin 990 205/55 R 16 91V

736 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 245/45 R 18 100Y

1 690 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 235/45 R 18 98W

830 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 205/60 R 16 92H

1 600 kr

DÄCKLINE

Continental PremiumContact 7 205/55 R 16 91V

1 165 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/40 R 18 92W

750 kr

DÄCKLINE

Continental PremiumContact 7 235/40 R 18 95Y XL EVc

1 645 kr

DGDÄCK OCH FÄLG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 195/65 R 15 91H

909 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Nokian Hakka Blue 3 205/55 R 16 94V XL

1 200 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/45 R 17 94W XL

1 108 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Kumho Ecsta HS52 215/55 R 17 98W XL

1 212 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4+ 205/55 R 16 91V

1 195 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Nexen N Blue S 205/55 R 16 91V

841 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 245/45 R 18 100W

895 kr

DÄCKLINE

Continental ContiPremiumContact 6 205/55 R 16 91V

1 136 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Kumho EcoWing ES31 205/55 R 16 91H

750 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/50 R 17 98W

810 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/50 R 17 98V XL

1 504 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/45 R 17 94W XL FP

730 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 225/45 R 17 94V

1 252 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 205/55 R 16 91V

999 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Continental ContiPremiumContact 2 205/55 R 16 91V

1 466 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln