Chocken: Så osäker är gamla klassikern

Publicerad 2015-05-08

Trodde du att gamla bilar var säkra vid en krock?

Tänk om!

Här testas en Chevrolet Bel Air från 1959 mot 50 år nyare Malibu i 64km/h – och resultatet är chockartat.

Beräkningarna från Trafikverket och tidningen Motor som visar att vi i Sverige skulle spara 700 liv och svårt skadade i trafikolyckor varje år  har väckt mycket känslor. Då sa forskare på Trafikverket att även om bilen upplevs modern är skillnaden jämfört med en helt nyutvecklad modell stor.

– Exempelvis en Volvo från början av 2000-talet ser ganska säker ut om man tittar på den från utsidan. Och det är den också jämfört med motsvarande bil som är tio år äldre. Men jämfört med en bil av de senaste årsmodellerna är den inte det, förklarar trafiksäkerhetsanalytikern Johan Strandroth på Trafikverket till Motormännens tidning Motor.

Klassikern kraschas

Av de 855 personerna som omkom i trafikolyckor i Sverige mellan 2009 och 2013 färdades 63 procent i en bil som var tio år eller äldre. Tre av de omkomna färdades i bilar från 1960-talet, fem personer i bilar från 70-talet och 65 stycken körde 80-talsbilar.

Men den som menar att en äldre bil är säkrare än en ny bör tänka om, visar bland annat forskning från amerikanska krocksäkerhetsinstitutet IIHS.

De lät en Chevrolet Bel Air från 1959 frontalkrocka med en 50 år nyare Chevrolet Malibu – och resultatet är chockerande. Inte bara för att en till synes fin Bel Air förstörs – men även hur förstörd den faktiskt blir.

– Skillnaden i de åkandes skydd var som natt och dag, sa krocksäkerhetsinstitutets chef Adrian Lund efter testet som gjordes 2009.

– Det här testet visar att biltillverkare inte bygger bilar på samma sätt som de gjorde tidigare. De bygger dem mycket bättre.

Krockade Volvo 940

2008 gjorde även det brittiska tv-programmet Fifth Gear ett krocktest mellan en Renault Modus, som var första småbilen att nå fem stjärnor i Euro NCAP:s tester, och en Volvo 940 i 130 kilometer i timmen. Och för den som ser filmen är resultatet tydligt.

– Instrumentbrädan är flyttad bakåt, du kan inte ens se förarens fötter vilket betyder att hans ben har krossats, förklarar programledaren i klippet.

Se Bel Air-kraschen från amerikanska IIHS här. (Obs, extern länk)

Fifth Gears Volvo-krasch går att se här. (Obs, extern länk)

Följ ämnen i artikeln