Testet förvånar – VW-diesel var bäst

Uppdaterad 2018-07-04 | Publicerad 2015-11-26

Här är det oberoende utsläppstestet där Volkswagen är bäst.

Tyska tidningen Auto, Motor und Sport har testat åtta bilar – och förvånas över resultatet.

– Det är glädjande att se att våra bilar presterar bra i test, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige till Aftonbladet Bil.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

En nyhet som går VW-koncernens väg.

Det är tyska tidningen Auto, Motor und Sport som nu redovisar verkliga utsläppstester. I testet ingår sju olika bilmodeller som klarar de senaste utsläppskraven i Euro6, samt en Audi med VW-gruppens ”fuskmotor” EA-189.

Vinnaren: En Volkswagenmodell med dieselmotor.

Testet genomfördes på tidningens ”eko-sträcka”, en tio mil lång väg där belastningen på motorerna är låg. Skälet till vägvalet var att man skulle kunna få en verklig mätning som på ett sätt skulle spegla den väldigt snälla laboratoriemiljön.

Tillsammans med brittiska företaget Emissions Analytics kontrollerade man hur de olika bilarna presterade och resultatet var förvånande.

”Den största överraskningen i våra verkliga NOx-tester[kväveoxid-tester red.anm] var det faktum att det var en diesel-folka som var bäst”, säger Jens Katemann, chefredaktör på tyska Auto, Motor und Sport.

Inte alla detaljer kända

Tyska Auto, Motor und Sport har inte lagt upp hela sitt test på nätet än, i dag släpps det i papperstidningen.

– Jag måste säga att det är svårt för mig att kommentera testet eftersom jag inte sett det i dess helhet. Det är dock viktigt att tester som visar verkliga värden och visar hela bilden kommer fram. Självklart är det glädjande att se att våra bilar presterar bra i test – oavsett vilka test det är, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

Den testvinnande Golfen hade en tvålitersdiesel och bilen övertrumfade bilar från BMW, Opel, Mercedes, Mazda och Volvo.

Audin, en Q5, med den gamla fuskmotorn släppte i testet ut fem gånger mer kväveoxider än tillåtet. Men den var inte värst – bilen som presterade sämst var en kompaktcrossover från Turin.

”Att en kompakt bil som Fiat 500X i verkligheten släpper ut tio gånger så mycket kväveoxider som tillåtet hade vi inte trott”, säger Jens Katemann.

Fotnot: Den tvålitersdiesel som Auto, Motor und Sport testat är inte en av de motorer som omfattas av utsläppsskandalen. 

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln