Peugeot 4007 - den japanska fransosen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-08

Märkets första stadsjeep

Peugeot 4007 sticker ut med sin annorlunda design, men kommer du över hajgapet hittar du en trevlig, men dyr, stadsjeep.

Peugeot 4007 är märkets första stadsjeep.

Och ännu ett tillägg i den snabbt växande skaran av kompakta suvar.

Men egentligen är det här en omsminkad Mitsubishi Outlander.

En mycket bra bas.

Med 4007 har Peugeot tagit sin extrema frontdesign nästan in i absurdum. Det känns ändå rätt bra med tanke på hur mainstream den växande kompaktsuvklassen är. Det gör också att Pegan känns tillräckligt olik moderbilen.

Grunden till denna nya Peugeot är alltså Mitsubishi Outlander. En mycket bra bil vars största nackdel är den föråldrade dieselmotorn från Volkswagen. Men som tur är har fransmännen monterat sin egna dieselmotor i 4007. Och det är en riktigt fin maskin. 2,2 HDi har i Peugeot-utförande 156 hästar och 380 Nm och det ger den tunga bilen bra prestanda. En annan positiv egenskap är att växellådan är riktigt bra. I 4007 sitter en sexväxlad manuell med fin mekanisk känsla och bra precision.

I vårt test ”SM i stadsjeepar” gick det mycket bra för Outlander, bilen premierades för sina fina personbilslika köregenskaper. Nu med den utmärkta motorn och växellådan från Frankrike blir körupplevelsen ännu bättre.

Vad som inte är lika roligt är bullret i kupén. Det är högst påtagligt med dubbdäck.

Bagageluckan är tvådelad och bagagevolymen uppges till 510 liter med tredje sätesraden nerfälld i golvet. Det är stort om än inte störst i klassen. Mellersta stolsraden är justerbar i längsled och med sätena längst bak minskar volymen till 441 liter. Å andra sidan kan även personer över medellängd sitta bekvämt på mellanraden, särskilt när man lutar ryggstödet.

Stolarna fram är större än i Outlander och hyggligt bekväma. Något som inte kan sägas om tredje sätesraden som är ytterst spartansk.

Totalt sett är Peugeot 4007 ett bra val i denna suvklass.

Följ ämnen i artikeln