Världens första hybrid såld för fyra miljoner

Uppdaterad 2016-03-17 | Publicerad 2016-03-11

Trodde du Toyota Prius var världens första hybrid?

Fel, den titeln går till bilen Armstrong Phaeton som redan 1896 använde hybridteknik.

Nu har bilen sålts på auktion och den krossade det förväntade priset rejält.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Man brukar säga att Toyota Prius är den första av sitt slag, och själva starten på den moderna ”gröna vågen” inom bilindustrin.

Och visst, det är den första massproducerade hybrid-bilen  – men absolut inte den första.

Nej, modellen Armstrong Phaeton från 1896 var först med att kombinera el- och konventionell drift.

Under förra veckan såldes bilen och den överträffade alla förväntningarna. För när budgivningen avtagit och klubban daskat i blocket – hade priset drivits upp till 483 400 dollar, motsvarande 4 112 306 kronor.

Före sin tid

Den unika bilen är en skapelse av den otroligt visionäre ingenjören Harre E. Day och hade teknik som var årtionden före sin tid, för att inta tala om hur långt före Priusen den var. ”Drivlinan” bestod av en 6,5-liters tvåcylindersmotor samt ett svänghjul kopplat till ett batteri samt en magnetisk växellåda. Tack vare detta kunde bilen startas utan vev och all elektricitet hölls igång av svänghjulet. Med hjälp av bromskraftsåtervinning kunde man även se till att ladda batteriet under färd. Svänghjulet kunde sedan under färd även bidra till driften.

Stod bortglömd

Men trots sina fantastiska tekniska lösningar blev dåtidens Phaeton ingen succé, utan den första hybriden byggdes bara i ett enda exemplar. Bilen kördes en tid, men blev sen stående övergiven i ett hörn i fabriken fram till 1963. Då togs den bedagade vagnen om hand av en anställd och blev stående i dennes garage i ytterligare 32 år.

Först på 90-talet återupptäcktes den bortglömda bilen av en veteranbilsentusiast. Denne köpte bilen, renoverade den och sålde den sedan till nya ägare.

Under torsdagen bytte nu bilen återigen ägare på Bonhams auktion. Inför budgivningen var det förväntade priset någonstans mellan 1,5 och 2,1 miljoner. Men detta överskreds rejält: 4,1 miljoner blev det slutgiltiga priset.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln