Rapport: VW dödar super-Golfen R400

Uppdaterad 2018-07-04 | Publicerad 2016-04-27

En värsting-GTI med ”Porsche-prestanda”.

Volkswagen-konceptet R400 ryktades för mindre än en månad sedan bli verklighet.

Men det kan visa sig vara falskt. Det rapporterar Automtive News.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Volkswagens värsting-Golf har varit en riktig ryktesmaskin sedan den visades upp på Pekingsalongen för två år sedan. Bilen, som visades upp som ett koncept, hade en rejält upphetsad tvålitersfyra som mustade upp 400 hästkrafter. Dessa fördelades ut på alla fyra hjul via en dubbelkopplinslåda och tack vare detta skulle über-Golfen klara av att accelerera 0-100 km/h på 3,9 sekunder.

Skulle börja seriebyggas

Och det verkade så bra. Som att bilen faktiskt skulle bli verklighet.

– Golf är sportigare än någonsin, och ännu mer kommer den bli snart när vi gör Golf R400 – vi kommer bygga den här bilen, sa Heinz-Jakob Neusser, dåvarande chef för motorer till Car Magazine.

I år är det dessutom 40-årskalas för Golf GTI och i ett uttalande från Dominik Hoberg, informationschef på VW, kom det uppgifter som gick att tolka som att R400 var i faggorna.

”Vi har jubileum för Golf GTI i år. Bli överrumplad i maj eller juni”, sa han då.

Blir kanske en Audi

Men det var för bra för att vara sant. I varje fall enligt de källor som branschtindingen Automotive News pratat med. Bilen var ett hjärtebarn för motorchefen Neusser. Men i och med ”Dieselgate” åkte Neusser ut, lades R400 ner.

Dock har koncernen inte helt övergivit sin monstermotor EA888, samma källa uppger att Audi kommer använda sig av den istället.

Det ger dock en hel del frågetecken. Audi har precis visat upp sin nyutvecklade 2,5-liters turbofemma. En motor som de använder i TT RS (400 hk) och troligen kommer använda även i andra RS-bilar. Så att göra en tvålitersfyra med samma effekt låter inte vettigt.

Hur VW kommer att göra med nästa ”GTI-värsting” återstår att se, man har som bekant en hel del att stå i med tanke på utsläppsskandalen.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln