Volvos knep: Så ska de behålla ”tronen”

Av: 

Felix Björklund

Bilar

Svenska märkets trick för att inte bli omkörda av VW

Det såg ut som tronskifte 2016 och att det för första gången någonsin skulle bli tyskt i försäljningstoppen.

Men icke, det ser Volvo till att stoppa genom att ”samregistrera” V70 med nya S/V90.

– Det är en efterföljare i samma storleksklass, därför samregeistreras dem, säger Annika Bjärstaf, presschef på Volvo Cars.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla härSugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook

En helt ny modell, med ny teknik, ny design och nytt namn. Volvos S/V90 är jämfört med gamla Svenssonfavoriten V70 ny i alla avseenden, förutom ett – de kommer att redovisas på samma plats i nybilsregistreringen.

Det innebär att Volkswagen Golf, som i skiftet mellan modellerna 70 och 90, ett tag såg ut att bli ny herre på teppan snuvas på tronen.

– Det är varje fabrik eller importör som bestämmer hur deras bilar ska klassas. Vi ställer frågan och det är de som har tolkningsföreträdet. S/V90 ses som en ersättare till V70 och ska registreras på samma, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Bara branschpraxis

För de konspiratoriskt lagda går det ganska enkelt att se det som ett sätt för Volvo att fortsätta sin dominans i försäljningsstatistiken och att inta tillåta några tyska inslag i toppen. Men enligt Volvo så handlar det inte om något medvetet val för ”registreringsplacering”, utan enbart att man följer gällande praxis.

– Det är endast i år de överlappar. S/V90 är efterföljare till V70 och de är i samma storleksklass, därför samregistreras de. Vi följer branschpraxis. säger Annika Bjärstaf, presschef på Volvo Cars.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS EXTERN LÄNK

Se över dina möjligheter till ett billån: Ansök om upp till 600 000 kr utan säkerhet genom Lendo.

Lendo

Publisert:

LÄS VIDARE

Jättelista: Bilarna som är dyrast att försäkra

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Volvo Cars

Bil Sweden

MER OM MIN BIL

Svenskar vill ha Volvo men Europa tackar nej

Volvos mål: En miljon elektrifierade bilar 2025

Efter krockarna: Se de säkraste bilarna

Avslöjar: Volvo XC90 brister stort i kvalitet

VW knockar Volvo – tar historisk trippel

Prisat: Tio bilarna – med bäst insida

Kolla: Första bilden på Volvos V90 CC

Första bilderna – så här ser nya Volvon ut

Rapport: Lyxmärken är de värsta fuskarna

Ägare: Volvo XC90 har bullerproblem

Galen rusning efter svenska ikonbilen

Volvochefen: Vi behöver sticka ut

Trots skandalen – VW passerar Volvo

Volvo och Uber i nytt samarbete

Första bilderna visar Mercedes AMG GT R

Gör succé i världen – men tappar i Sverige

Collin: 'Är jäkligt klantigt av Volvo'

Avslöjad: VW:s nya XC90-utmanare

Topplistan: Se bilarna som är dyrast att serva

Var tredje valde privatleasing

Jaguars besked: Ska sluta bygga kombis

Kolla: Är det här nya trenden i bilvärlden?

Nu ska Tesla få ”Volvo-interiör”

Volvo avslöjar sportigare V90