Toyota sågas av Euro NCAP

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-25

Asiatiskt i både topp och botten

Mängder av nytillverkade bilar får toppbetyg vad gäller säkerhet.

Säkra bilar finns numera också i nästan alla prisklasser.

Euro NCAP, en europeisk sammanslutning som regelbundet testar bilars säkerhet, släppte på onsdagen sitt senaste prov på tolv olika bilmodeller. Tio får fem stjärnor, en får fyra och en tilldelas tre stjärnor.

Vinnaren för dagen var överraskande den koreansktillverkade Chevrolet Cruze (tidigare Daewoo).

– Det var rent ut sagt en usel bil för några år sedan, men som nu ligger väl i klass med de allra bästa, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Vägverket och ordförande i Euro NCAP.

Rasande fart

Sämst var Toyota Urban Cruiser med tre stjärnor, trots att den japanska biltillverkaren har allmänt gott säkerhetsrenommé. Skälet till det låga betyget är att en brist (i detta fall krock med stolpe från sidan) inte längre kan uppvägas av andra säkerhetskvaliteter i Euro NCAP:s betyg.

Sammanlagt har 47 bilmodeller testats under året av Euro NCAP och trenden är tydlig: hela 41 ges toppbetyget fem stjärnor, och utvecklingen går med en rasande fart.

– Riktigt lågpresterande nytillverkade fordon finns inte längre, säger Tingvall.

Den som ska köpa nytt har nu "ingen rationell ursäkt" att välja en osäker bil: Det finns numera nya bilar med hög säkerhet i nästan alla prisklasser och för alla användningsområden, enligt Tingvall, som själv aldrig skulle välja någonting annat än en femstjärnigt fordon.

Automatisk broms

Rådet till den som köper begagnat är att tänka framför allt på två saker: Se till att det finns antisladdsystem och pisksnärtskydd.

Euro NCAP utvecklar hela tiden sitt betygssystem med anledning av den snabba utvecklingen. Från och med i år vägs följande in: skydd av vuxna, skydd av barn, skydd av fotgängare samt bilens skyddssystem (tekniska hjälpmedel).

De närmaste åren kommer också kraven att höjas och säkert fler aspekter vägas in, såsom automatisk nödbromsning. Det är något som Tingvall tror mycket på: Om hastigheten vid kollisioner kan dämpas med kanske 35 procent minskar dödligheten kraftigt, påpekar han.

TT

Följ ämnen i artikeln