Svenskar vill ha Volvo men Europa tackar nej

Publicerad 2016-12-16

Volvos nya modeller har gjort avtryck i hemlandet.
Enligt Leaseplans Tjänstebilsbarometer är märket storfavorit.

Men trots succén hemma – tappar Volvo nere på kontinenten.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Volvo har länge varit en favorit bland tjänstebilister. Men nu har tillverkaren verkligen lyckats imponera. Det framgår av leasingbolaget Leaseplans årliga Tjänstebilsbarometer. Inte nog med att märket toppar på frågan om ”vilket märke skulle du välja som nästa tjänstebil” – Volvo rycker i toppen.

– Vi märker att det finns en stor efterfrågan på Volvo hos tjänstebilsförarna. En förklaring är att Volvo genom sina nya modeller har lyckats väcka intresset hos fler förare, säger Lisa Midbrink, marknadsanalytiker på LeasePlan. 

Backar när rivalerna går starkt framåt

Sedan förra mätningen har Volvo ökat från 36 till 40 procent, samtidigt som de tyska konkurrenterna backat.

Men det här är i Sverige, nere i Europa är det andra bullar. Sett till försäljning så tappar det Göteborgsbaserade företaget – samtidigt som alla tyska märkena ökar. Det framgår av den senaste statistiken från den europeiska branschorganisationen ACEA.

Volvo backade 7,1 procent på en ökande marknad. BMW å sin sida ökade 13,1 procent, Mercedes 12,5 procent och Audi 6,8 procent.

Skälet till Volvotappet är troligtvis att man dras med ålderstigna modeller där 60-serien nu ska bytas ut. Volvo har även haft lite svårigheter i omställningen från V70/XC70 till nya S/V90 – vilket lär påverkat negativt.  

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln