Mitsubishi erkänner – fuskade med siffrorna

Publicerad 2016-04-20

Lögner för att förbättra bränsleförbrukningssiffran, det är vad Mitsubishi har ägnat sig åt.

Nu går biljätten ut med en ursäkt och avslöjar att över 600 000 bilar sålts med felaktiga siffror.

– Fusket var medvetet, erkände högste chefen Tetsuro Aikawa på en presskonferens.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

VW:s manipulerade utsläppssiffror har länge varit ett hett diskussionsämne.

Den så kallade ”Dieselgate” har varit, och är, otroligt kostsam för den tyska koncernen. Inte bättre blir det av att de utredningar som gjorts visat att VW var de enda som fuskat.

Men så var alltså inte fallet.

– Det står klart att förfalskningen var gjord för att få bränsleförbrukningen att se bättre. Men varför de [ansvariga ingenjörerna] ägnat sig åt bedrägeri är inte klart, sade Tetsuru Aikawa, chef för Mitsubishi Motors på en presskonferens. Ett framträdande där de japanska ledarna fick buga och be om förlåtelse för agerandet.

Nissan slog larm

Det hela uppdagades efter det att märket Nissan slog larm om avvikande siffror. Mitsubishi som producerat två modeller för Nissan genomförde då en internkontroll – vilket uppdagade fusket. Själva fusket var att man justerat lufttryckssiffran i däcken för att få en mer gynnsam friktion.

Totalt sett rör det sig om 468 000 Nissanbilar och 157 000 Mitsubishibilar sålda i Japan sedan 2013. Alla berörda modeller är belagda med försäljningsstopp och de båda märkena diskuterar nu hur kunder ska kompenseras.

Ska kontrollera exporterade bilar

I ett pressmeddelande skriver Mitsubishi: MMC genomförde felaktiga tester för att kunna presentera bättre bränsleförbrukning än vad den verkligen var, samt att testmetoderna skiljde sig från den som japansk lag kräver. Vi vill be om ursäkt till alla våra kunder…”

Mitsubishi kommer nu undersöka om liknande skett på andra av deras fordon samt på andra marknader – och för att det ska ske korrekt kommer de låta en extern aktör genomföra utredningen.

I Sverige har Mitsubishi en marknadsandel på runt 1 procent, storsäljaren de senaste åren har varit laddhybridversionen av Outlander.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln