Svenskt miljötänk går inte i Texas

Publicerad 2013-02-27

Robert Collin: Koldioxidutsläpp struntar man i

Robert Collin

Att resa runt i USA ger perspektiv på den svenska miljödebatten. Redan vid frukosten på motor­vägshotellet kommer den första påminnelsen. Diskmaskin? Knappast. Våra muggar, tallrikar och bestick i frigolit, papp och plast åker ner i samma soptunna. Källsortering? Inget man hört talas om här.

På hotellparkeringen ser vår lilla Folkvagn ut som en leksaksbil bredvid jänkarnas stora pickuper. Samma sak på motorvägen I35 som leder söderut från Dallas. Vi omges av V8-pickuper med förhöjd markfrigång.

På macken ser jag att det är 10 procent etanolinblandning i bensinen. ”Är det för att minska CO2”, frågar jag killen bakom disken.

Han har ingen aning. C02?

Men en kund berättar att det handlar om att minska USA:s beroende av importerad olja. Etanolen framställs från majs, som är den vanligaste grödan i USA och minskar oljeberoendet med cirka sju procent per liter bensin. USA vill inte vara i händerna på nyckfulla schejker.

Jag frågar honom varför de stora pickuperna inte har diesel­motorer.

”För att ingen har lust att tanka från en dieselpump. Det är alltid slabbigt, oljigt, skitigt där.” säger mannen som är i min egen ålder, ser ut att ha råd och kör därför en Toyota Tundra, med V8 på 5,7 liter och 381 hk. En full-size pickup. Men bättre än de ameri­kanska konkurrenterna. Och dyrare.

Han är ranch-ägare men Tundran ser inte ut som hans arbetsfordon, bilen är skinande blank, inte en buckla, inte en repa och varken hö eller oljespill på flaket. Bilen är hans markör. Som talar om vem han är. Kanske är han inte helt typisk, för en ranchägare bör köra en jänkebil.

Men hemma har han en Ford F150 också, Amerikas mest sålda bil sen årtionden, den är arbetsbilen. Hustrun har en likadan, ”hon tycker om att sitta högt och så vill hon kunna åka ut på ägorna utan att köra fast.”

En lustig egenhet i USA är många jänkares inställning till inomhustemperaturen. På sommaren när det är varmt ute vill de ha det riktigt kallt inne. Och på vintern är det tvärtom, då ska det vara varmt. 25 grader inne när det drar snålt ute och 17 grader på sommaren. Vad det kostar kan vem som helst räkna ut. Eller kanske inte.

Men lågenergilampor är populära. Precis som hemma. Skillnaden är väl att vi åtminstone slänger en del av de uttjänta lamporna i rätt låda på återvinningsstationen. Här finns det bara en soptunna, där hamnar allting. Kvicksilvret i lågenergilamporna som läcker ut i grundvattnet lär bli en trist historia om fem–tio år.

Jag köper två Pepsi på macken och frågar om det är pant på flaskorna. ”Ähh, du kanske hittar en plastiglo, kanske. Men pant? Nej.”

Så inser han att han pratar med en idiot: ”Släng flaskorna i närmaste soptunna!”

Vi är i Texas, i den lilla staden Uvalde, för att testa däck. Ja, det är en lång resa för fyra nordbor, fotografen Lasse Allard och jag från Aftonbladet och våra finska kolleger Harri och Jukka. Men testbanor som inte är djupfrysta på vintern ligger långt bort från Sverige.

De hittade olja en bit härifrån för ett par år sedan. Det provborras överallt. Så hotellet har höjt rumspriset från 80 till 120 dollar natten. Och nya hotell är på gång.

USA odlar majs för att minska sitt beroende av arabländerna men knappast för att minska koldioxidutsläppen. Varje droppe olja man hittar här i Texas ska pumpas upp.

Men ännu viktigare för USA är den skiffergas man hittat på kontinenten och oljesanden i Kanada som också ska utvinnas.

Det byggs för fullt på den långa ledningen som ska föra oljan från Kanada till Houston för raffinering.

Med oljesanden och skiffergasen blir USA världens största olje- och gasproducent inom tio år.

Produktionen av elbilen Chevrolet Volt går inte lika bra. Efterfrågan är usel och tillverkningen har stoppats flera gånger.

Framtidsbilen Volt är för dyr, för trist, för trång, för slö och framförallt saknar den symbolvärdet som kan köpas för en bråkdel av priset om man väljer i Ford F150 pickup med V8.

Och bäst av allt, tycker man här i Texas, är att hastigheterna har höjts. Nästan överallt. Nu är normal hastighet på landsväg 70 eller 75 miles/hour (113 eller 121 km/tim). Och på motor­vägen mellan San Antonio och Austin är hastigheten höjd till 85 miles/hour – 137 km/tim.

Att det bidrar till höjda utsläpp? Nej den diskussionen förs inte alls. Här pratar man bara om att bilarna har blivit säkrare och än så länge har olyckorna inte ökat.

Don't mess with Texas.

ANNONS

Snart är det dags att byta till sommardäck:

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 235/45 R 18 98W

830 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/55 R 17 101W

1 580 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/45 R 17 94W XL

1 108 kr

DÄCKLINE

Landsail Sentury Qirin 990 225/45 R 18 95W

843 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 225/50 R 17 98V

1 803 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Kumho EcoWing ES31 205/55 R 16 91H

750 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 205/60 R 16 92H

1 600 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 235/40 R 18 95W

825 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/45 R 17 94W XL FP

730 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Continental ContiPremiumContact 2 205/55 R 16 91V

1 466 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/40 R 18 92W

750 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 235/45 R 18 98Y XL SCT

2 135 kr

DÄCKLINE

Continental PremiumContact 7 235/40 R 18 95Y XL EVc

1 645 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Nokian Hakka Blue 3 205/55 R 16 94V XL

1 200 kr

DÄCKLINE

Continental PremiumContact 7 205/55 R 16 91V

1 165 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Kumho Ecsta HS52 215/55 R 17 98W XL

1 212 kr

DGDÄCK OCH FÄLG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 195/65 R 15 91H

909 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 215/55 R 17 98Y

850 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 205/55 R 16 91V

999 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Hankook K135 Ventus Prime 4 205/55 R 16 91V

872 kr

DÄCKLINE

Landsail Sentury Qirin 990 205/55 R 16 91V

736 kr

DÄCKLINE

Continental ContiPremiumContact 6 205/55 R 16 91V

1 136 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 245/45 R 18 100W

895 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4+ 205/55 R 16 91V

1 195 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Continental PremiumContact 7 245/45 R 18 100Y

1 914 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Pilot Sport 4S 235/35 R 19 91Y XL

2 165 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Nexen N Blue S 205/55 R 16 91V

841 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Hankook K135 Ventus Prime 4 205/60 R 16 92H

1 064 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 225/45 R 17 94Y XL

1 164 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/50 R 17 98V XL

1 504 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln