Nya Passat lånar drag av Phaeton

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-10-01

Storsäljaren får ansiktslyftning

Volkswagen Passat som blivit en riktig storsäljare i Sverige kommer nu i en uppgraderad tappning. Och den ansiktslyfta mellanklassbilen har nu visar nu likheter med lyxmodellen Phaeton.

Tyska Volkswagen har gått starkt framåt när det kommer till försäljning, inte minst i Sverige där de lyckats erövra en topposition. I linje med övriga modeller kommer nu även kombilands-älsklingen Passat i en uppgraderad version.

Nyheterna ligger i att fronten blivit aggressivare med nya låga strålkastare med kromade ribbor – ett drag som modellen delar med Phaeton. Även där bak har ljusen förfinats för att ge en exklusivare look. Vill man investera i än mer lyx går strålkastarna att få i Bi-xenon och varselljusen med LED-teknik. Bakljusen är nu virade runt sidorna och går även de att få med LED och med nattljus i form av ett M.

Sidoprofilen kännetecknas av att betydligt skarpare linjer. De båda linjerna ger Passaten en ny höjdstruktur och intrycket av att vara lägre.

På insidan har det även hänt en hel del. Volkswagen har utvecklat säteskonceptet och stolarnas nackstöd går nu att justera horisontellt, precis som på nya Touareg. Som tillval kan både förare och passagerar få en klimatstol med aktiv ventilation och massage – en ovanlighet i storleksklassen.

Mer lyx än tidigare

Ytorna och detaljerna hos instrumentpanelen och mittkonsolen liksom instrument och reglage samt krominläggen runt luftintagen har alla fått ny formgivning. Volkswagen har också konsekvent uppgraderat sammansättning och kvalitetskänsla hos de material som används och tagit klivet till nästa högre marknadssegment. Formgivarna har dessutom placerat en analog klocka i mitten av instrumenttavlan – precis som hos Phaeton. Reglage-layouten i den nedre delen av mittkonsolen, runt växelspaken för den 6- eller 7-växlade lådan är också ny. Även dörrsidorna är av ett nytt utförande. De kan som tillval också förses med elegant ambiente-belysning. Olika typer av dekorpaneler erbjuds också beroende på utrustningsversion.

Till nya Passat kommer Volkswagen på den svenska marknaden att erbjuda ett urval om sju direktinsprutade motorer med fyra ventiler per cylinder. Två av dem är högteknologiska bensinmotorer som utvecklar 211 hk/155 kW (TSI 211) och 300 hk/220 kW (3,6 V6). Toppversionen med sex cylindrar, medan den andra bensinmotorn är överladdad och fyrcylindrig. Överladdad är också den 150 hk/110 kW starka 1,4-litersmotorn (TSI 150 EcoFuel) med turbo och kompressor som drivs med klimatsmart fordonsgas. Ytterligare en 1,4-litersmotor med turbo och kompressor är TSI 160 MultiFuel med 160 hk/118 kW som anpassats för etanolbränslet E85.

Tre turbodieselmotorer erbjuds. Samtliga är fyrcylindriga och utvecklar 105 (TDI 105), 140 (TDI 140) samt 170 hästkrafter (TDI 170). Med undantag för 105-hästars TDI kan samtliga motorer i nya Passat kombineras med dubbelkopplingslåda (DSG). I TDI 170, TSI 211 samt 3,6 V6 är denna automatlåda standard för den svenska marknaden.

Bensinmotorerna – en fyrcylindrig TSI och en V6

Den kraftfulla TSI 211 med 211 hästkrafter i stället för tidigare 200 hästar, har nu en bränsleförbrukning på 0,72 l/mil, vilket är 0,6 liter mindre än den föregående modellen. Följaktligen har CO2-utsläppen minskat från 183 till 169 g/km. Bränsleförbrukningen vid blandad körning för toppversionen – Passat V6 med 300 hästar och fyrhjulsdrift – har fallit till 0,92 l/mil (tidigare: 9,8 liter). Det nya CO2-utsläppsvärdet är nu 215 g/km.

Passat kommer även fortsättningsvis att erbjudas med gasdrift. Den nya versionen har en bränsleförbrukning på 6,6 Nm3 (4,3 kg) fordonsgas per 100 km vid blandad körning. Det motsvarar ett CO2-utsläpp på bara 117 g/km (beräknad på så kallad certifieringsgas) och bränsleförbrukningen har minskats med 0,4 Nm3. Tack vare dubbel överladdning med hjälp av turbo och kompressor är Passat EcoFuel en av de prestandastarkaste gasbilarna på marknaden.

En nyhet för nya Passat är den 160 hästar starka MultiFuel-motorn med turbo och kompressor. Den är, liksom motorn för EcoFuel, baserad på den dubbelt överladdade 1,4 TSI och speciellt utvecklad för att drivas med etanol E85 på den svenska och norska marknaden. Den är dessutom en av få etanolmotorer som är försedd med direktinsprutning.

Dieselmotorerna

Dieselalternativen – tre TDI-motorer?Den mest bränsleeffektiva versionen av nya Passat är TDI 105 BlueMotion Technology med 105 hk. Redan i sin tidigare version levererade denna motor imponerande låga värden när det gäller bränsleförbrukning. Åtgärder som gjorts för att förbättra aerodynamiken, ytterligare interna finjusteringar av motorn och tekniker som start/stopp-system och bromskraftsåtervinning har minskat bränsleförbrukningen till 0,41 l/mil i Passat sedan. Det motsvarar ett CO2-värde på 109 g/km, vilket kan jämföras med den föregående modellen: 0,44 liter/mil och 114 g/km.

Följ ämnen i artikeln