Sportbilsikonen Corvette i ny version

Publicerad 2013-01-15

Sjunde generationen av klassikern

Chevrolets ikoniska sportbil knyter an till historiens vingslag samtidigt som tekniknivån höjs i sjunde generationens Corvette.

Ända sedan konceptbilsdebuten för 60 år sedan har Corvette stått som symbol för den amerikanska sportbilen, där prestanda gått före utförande och tekniknivå. Till nästa modellår kommer modellen att få tillbaka det väl förknippade namnet Stingray, från originalet 1963.

Sjunde generationens Corvette, C7, är kraftigt moderniserad jämfört med föregångaren. Utseendet är klart mer futuristiskt och dramatiskt även om grundlinjerna finns kvar. I fronten kan man se paralleller till SRT Viper, men ur vissa vinklar skymtar även designelement från Nissan GT-R.

De bakre lamparrangemangen har redan blivit omtvistade bland Corvette-fansen, de är inte runda som de brukar vara. Motorhuven är av kolfiber och takpanelen går att lyfta av.

Ny motor

Chassit är tillverkat i aluminium, 57 procent styvare och 45 kg lättare jämfört med föregångaren. Aktiv fjädring, elektroniskt justerbar diffbroms och ny elektrisk servostyrning optimerar greppet och körupplevelsen.

Motorn är en helt ny V8 på 6,2 liter och 455 hästkrafter och 610 Nm maximalt vridmoment. Direktinsprutning, cylinderavstängning, kontinuerligt variabel ventilstyrning och avancerat förbränningssystem ger kraft men också för biltypen acceptabel blandad förbrukning på 0,91 liter per mil. Accelerationen 0-100 km/h går på mindre än 4 sekunder.

Bilen kan fås med antingen sjuväxlad manuell växellåda (som automatiskt ger mellangas för rätt varvtal!) eller sexväxlad automatlåda med växlingspaddlar bakom ratten.

Invändigt har nivån höjts betänkligt jämfört med de relativt pappiga föregångarna. Kolfiber och aluminium samsas med handgjort läder och dubbla åttatums pekskärmar. Två olika stolstyper erbjuds – en för amerikaner och en för européer?

Några priser är inte klara, men det är inte en alltför vågad gissning att Corvette även fortsättningsvis kommer att erbjuda ”best bang for the buck” jämfört med de europeiska sportbilsmärkena.

Följ Aftonbladet Bil på Facebook - så missar du
inget

David Lilja

Följ ämnen i artikeln