Metatabletten - med 248 snåla hästar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-13

Får vi presentera Mercury Meta One, en avancerad korsning mellan stadsjeep och kombi.

Den största nyheten är att man kombinerar en dieselmaskin och en elmotor till en ny hybridlösning.

Motorn är en, håll i er, 248 hästkrafters diesel med två turbosnurror.

Nytt är också att momentomvandlaren till automatlådan ersatts av en elmotor som även agerar som startmotor och generator.

Denna elmotor är så stark att den kan driva bilen för egen maskin i låga farter, exempelvis i köer.

Det, i kombination med ett partikelfilter samt en ny typ av dieselbränsle, bidrar till att göra Meta One till den enda diesel som lever upp till det nya begreppet PZEV (Partial Zero Emissions Vehicle – delvis noll-emissions-bil).

Jämfört med en ”vanlig” bil i samma storleksklass drar den 30 procent mindre bränsle, dessutom är den alltså betydligt renare. För att klara detta är den tänkt att gå på ett nytt dieselbränsle gjort på biomassa.

Volvos inblandning i denna Mercury (som är ett av Fords USA-märken) kommer på säkerhetsområdet. Volvo Safety Centre har skapat ett system som försöker förutse en olycka och sedan minimerar konsekvenserna genom att bland annat tvärbromsa.

En dröm – och verklighet kanske om tre år.

Mercury Meta One

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln