Clarkson: Det finns ingen ursäkt att tillverka fula bilar

Publicerad 2013-08-22

Jaguar F-Type – som George Clooney med vindrutetorkare.

För att ha det vackra så behöver man också ha det fula.

Det måste finnas en skillnad. Gud visste det här.

Nu fortsätter bara tillverkarna det han påbörjade.

Jeremy Clarkson.

Övertygade Jesus-entusiaster vill få oss att tro att allt på jorden skapades av Gud. Alla vackra och ljusa, alla små och stora djur, alla visa och underbara ting, Herren vår gud har skapat dem alla.

Jag tänkte på det här när jag var på en strand i Seychellerna förra månaden. Flaxande i den djupblåa himlen var en liten vit fågel. Den kallas kort och gott för den vita tärnan, och den är troligtvis det vackraste jag någonsin sett.

Vissa fåglar är större, några är snabbare och många har mer spektakulära fjädrar, men sättet som den vita tärnan kastar sig runt i luften är extraordinärt. Den duckar, rullar och svänger med samma finess som en Lotus 49, men lika tyst som en militär begravning. När den gör det så ter den sig inte vit utan genomskinlig, som om den inte var gjord av fjädrar och kött utan av delikat porslin.

Jag blev som besatt av den här fågeln eftersom den ställer en stor fråga. Om Gud är kapabel att skapa en sådan sak, vad tänkte han då när han skapade Piers Morgan? Eller noshörningen?

Han gav den en rustning, ett vasst, massivt horn och styrka nog för att kunna välta en Land Rover. Men sedan gjorde han den till ­vegetarian. Vad är poängen med det? Det är som att ge en dörrvakt en ballerinas ­fötter. Som en sista förolämpning så satte han noshörningens ögon för långt ner på ansiktet och kopplade inte ihop dem ordentligt med hjärnan. Den är alltså praktiskt taget blind.

Vi ser en lika katastrofal samling problem med Marabou-storken. Den fick vad som ser ut som en porrstjärnas pung under hakan och hårlösa ben. Vilket inte skulle ha varit så illa om den levde i Skottland. Men det gör den inte. Den lever i Afrika så det enda sättet den kan kyla ner benen är genom att konstant kissa på dem.

Och vad tänkte han när han skapade hummern? Inte på jobbet, det är en sak som är ­säker. Varför skulle någon frivilligt skapa ett djur som är fult, korkat och smakar fantastiskt?

I TopGears senaste stora äventyr åkte vi genom bergen i sydvästra Uganda och utsikterna var helt fantastiska. Himmelska skulle man faktiskt kunna säga. Och jag har sett lika vackra utsikter i norra Irak, Nya Zeeland, Arizona, Chile och Yorkshire.

Så hur, om Gud nu är kapabel att göra så fantastiska scenerier, förklarar man Dunstable?

Vi ser det här mysteriet över hela naturen. Man har träd stora som gigantiska mammutträd, lika finurliga som korgträd och lika vackra som jakarandan. Mannen som skapade sådana saker är uppenbarligen fantastiskt begåvad, och trots detta skapade han linden. Som är ful och droppar klister på ens bil.

Sen är det jag. Jag tittar ibland mig själv i spegeln och tänker att om jag skapades i den himmelska fabriken så måste jag vara det sista som gjordes på en fredag när det började tryta med passande delar. ”Kom igen Gud. Bara en till innan vi kan dra”.

”Men vi har bara de här bortkastade benen och den här massiva magen och vi har inget hår kvar till huvudet alls. Vi hade behövt sätta pubeshår på hans huvud och det hade sett riktigt fånigt ut.”

Allvarligt talat, om fabriken där uppe bortom molnen kan skapa George Clooney och Daniel Craig, varför valde den då att göra ett sådant magplask av mig?

Gud porträtteras av de troende som en man av oändlig visdom och godhet. Men sanningen är att för varje vit tärna, varje barns lilla gurgel av lycka så finns det ett mördarvirus och en geting. En poäng som visades fantastiskt av Monty Pythons alternativa version av hymnen ”All Things Bright and Beautiful”. Sök efter den på internet och lyssna.

Naturligtvis tar de här tankebanorna mig elegant till ratten i en Riva Aquarama. Ingen påstår att Gud skapade den. Den är byggd av saker han skapat, kossor, träd och järnmalm, men konstruktionen, formen – det var vi.

Vi demonstrerade med den här racerbåten från 60-talet att vi som art är kapabla att skapa oerhörd skönhet. Vi gjorde det igen 20 år senare med Humber-bron. Igen nyligen med Jaguar F-Type. Den vita tärnan bland bilar, motor­världens Bwindi. George Clooney med vind­rutetorkare.

Så varför, om vi är kapabla att skapa så vackra saker, designade någon på Pontiac bilen Aztec? När de var klara, lutade de då sig tillbaka och sa: "Japp, där satt den. En rival för allt som Leonardo skapade.”

Eller Ford Scorpio. Vid någon punkt måste mannen som ritat den gått in i ett styrelserum med en lermodell och sagt ”Här är den”. Och i stället för att säga ”Du får sparken” sa styrelsen ”Fantastiskt!”. Jag kan bara anta att det var sent på julafton och att alla ville gå hem.

Jag tittar nu på alla bilar som passerar förbi mitt fönster, och nästan alla får mig att känna mig illa till mods. Mercedes E-klass: varför har den ett helt onödigt veck över bakskärmen? Nya Range Rover: vad är poängen med gälarna på dörren? Honda CR-V: var det ett vad?

Sen har vi Ford B-Max. Jag slår vad om att efter att de skapade en bil utan B-stolpar utrustad med en riktigt smart 1,0-litersmotor, så var de så nöjda att de helt missade att det är en av de fånigaste bilarna på marknaden i dag. Den är alldeles för smal.

Den enda bilen som är ännu fånigare är Nissan Juke. Man bara vet att om det här var en person så skulle den dyka upp på jobbet i en randig tröja och att innehållet i hemdatorn skulle vara av intresse för polisen.

I varje del av marknaden finns en snygg bil. Ford Fiesta är en rätt snygg småbil. BMW 5-serie är en vacker sedan. Kia Sportage har precis den sorts leksaksbilsutseende man vill ha på en soft-road-bil. Så när någon säger att en viss typ av bil inte kan vara snygg för att den behöver vara praktisk eller vad det nu kan vara, så finns det någon annan som försöker bevisa motsatsen.

Kort och gott, det finns ingen ursäkt för att tillverka fula bilar längre. Men vi fortsätter trots detta obehindrat att trycka ut fler. Det här beror på att för att ha det vackra så behöver man också ha det fula.

Det måste finnas en skillnad. Gud visste det här. Nu fortsätter bara tillverkarna det han påbörjade.

Vi skulle inte uppskatta den vita tärnan om hummern inte fanns. Och vi kan inte heller uppskatta Jaguar F-type utan Ford B-Max. På samma sätt som att tjejer inte skulle vara trollbundna av Richard Hammond om han inte presenterade TopGear bredvid May och mig själv.

Publicerad i Top Gear 244, Juni 2013
Översättning: Peter Haventon © BBC magazines

Följ ämnen i artikeln