Så ska VW fixa fuskmotorerna

Uppdaterad 2018-07-04 | Publicerad 2015-11-26

Högst en timme, mer tid ska det inte ta att fixa en fuskmotor.

Nu har Volkswagens ”lagning” av manipulerade dieselmotorer godkänts.

En lösning som ska hålla bilarna inom utsläppsramarna – utan att ge sämre prestanda.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Efter månader av ovisshet har nu Volkswagen äntligen utvecklat en godkänd lösning för att komma till rätta med sina utsläppsproblem. Skandalen som först uppdagades i USA avslöjade att koncernens dieselmotorer inte alls var så rena som de påstods – snarare var de olagligt smutsiga.

Nu har dock den tyska jätten utvecklat en teknisk lösning som får ner utsläppen.

Målet är att inte påverka motorn negativt

Så vad kommer de att göra?

I tvålitersdieseln räcker det med en programuppdatering av mjukvara, något som ska ta runt en halvtimme.

För 1,6-litersmotorerna krävs det lite mer. Här måste man göra ett mekaniskt ingrepp (se faktarutan), men trots att det kräver mer handpåläggning så ska hela åtgärden inte ta en timme. Den drabbade trecylindriga dieseln om 1,2-liter har VW än så länge ingen lösning för. Dock uppger de att den ska presenteras i slutet av november.

VW skriver att målet med åtgärderna är att uppnå utsläppskraven – utan att det ska ha några negativa effekter på motoreffekt, förbrukning eller prestanda. Dock har de inte slutgiltigt kunna bekräfta att alla dessa mål uppnås.

Kommer ta hela året

I Europa är det 8,5 miljoner bilar som nu alltså ska rättas till och VW uppger att det troligtvis kommer att ta hela 2016 att genomföra uppdateringarna.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln