Premiär för nya Golf GTI

Av: Benjamin Ekroth

Publicerad:

Med två olika effektversioner

1 av 4
Foto: VOLKSWAGEN

Den som väntat på nya Golf GTI behövde inte vänta länge. Mindre än en månad efter att helt nya Golf visats lyfte VW på täcket för busversionen GTI.

På bilsalongen i Paris visar Volkswagen ett nästan produktionsfärdigt koncept av sjunde generationens Golf GTI. Busbilen kommer för första gången i två effektversioner: 220 hk som standard och ett prestandapaket på 230 hk. VW säger att det rör sig om ett koncept, men i så fall är det ett koncept där man inte tagit ut svängarna särskilt mycket, så räkna med att den ligger nära hur nya GTI ser ut när den kommer i vår. Till Sverige kommer den nästa sommar.

Nästa Golf GTI  får en tvåliters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor med en effekt på 220 hk, men den nu att erbjuds också med ett fabriksmonterat prestandapaket. I denna version har effekten höjts till 230 hk. I grundversionen har effekten höjts med 9 hk jämfört med förra modellen. Samtidigt har vridmomentet höjts till 350 Nm. Nya GTI går från 0 till 100 km/tim på 6,6 sekunder och topphastigheten ligger på 246 km/tim. 230-hästarsversionen gör noll till hundra, en tiondel snabbare: 6,5 sekunder.

Ja, VW:s information om nya GTI är diger: differentialbroms fram och progressiv styrning och styling. Med mera. Naturligtvis är interiören fortfarande skotskrutig, ett arv som stått sig från ur-GTI:n på 1970-talet.

Snålaste Golfen hittills

På parissalongen visar VW också sin snålaste Golf någonsin: nya Golf BlueMotion. Dieselmotorn på 110 hästkrafter drar nu 0,32 liter milen enligt VW och släpper ut 85 gram CO2 per kilometer. Men det är när snålingen kommer till Sverige.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN