En korean med kvalitet

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-10

Chevrolet Cruze en positiv överraskning – men då stiger också priset

Chevrolet är ett väl inarbetat varumärke som General Motors lika gärna använder på

sina amerikanska ikoner som på bilar från koreanska Daewoo.

Hittills har det mesta från Korea varit rena skräpet, men nya Cruze förvånar med riktigt fina egenskaper.

Men – då drar priset i väg.

Daewoo var nära konkurs när GM räddade företaget för tio år sedan. Redan då använde koreanerna gammal GM-teknik, bland annat från Opel.

Gammal teknik, låg kvalitet och dålig krocksäkerhet har kännetecknat märket men nu lanseras en helt ny generation bilar där Golf-klassmodellen Cruze är först ut.

Superbekväm

Nu delas den tunga tekniken med nya Opel Astra. Och det märks. Köregenskaperna är korrekta men framför allt är komforten superfin: det fjädrar bra och ljudnivån är låg.

Samarbetet med Opel har också gett utdelning i EuroNcap – toppbetyg med fem stjärnor.

Cruze vill vara lika bra som de europeiska konkurrenterna och hamnar i samma prisgrupp som Peugeot och Citroën.

Och det är kanske med de två fransmännen man ska jämföra koreanen. Jag gissar att tillförlitligheten är högre, det brukar den vara.

Vi valde att testa Cruze med den lilla dieseln på 125 hk som passar bilen mycket bra. Motorn går tyst och drar fint utan att anstränga sig. Men den är inte så snål som man kunde tro.

Växellådan är utmärkt med sina fem lägen.

Peugeot vinner

När det gäller kvalitetskänsla ligger Peugeot långt före och Chevrolet långt efter.

Peugeot vinner sannolikt även när det gäller köregenskaperna (jag har bara kört Cruze med vinterdäck).

Dessutom finns Cruze än så länge varken som kombi eller halvkombi.

Följ ämnen i artikeln