Nu blir det olagligt med sommardäck

Uppdaterad 2019-07-25 | Publicerad 2013-11-29

1200 kronor om du inte har bytt den 1 december

Första december närmar sig med stormsteg och det är återigen dags att dra på sig blåstället och skruva fast vinterdäcken.

För den som stoppas utan rätt däck blir det till att knalla hem, med 1 200 kronor mindre på fickan.

Aftonbladets Robert Collin har testat vinterdäck sedan mitten av 1980-talet.

Från 1 december till och med 31 mars måste bilen vara utrustad med vinterdäck när det råder vinterväglag. Nytt för i år är att reglerna också gäller tyngre fordon över 3,5 ton. Till vinterväglag räknas snö och ishalka. Och den optimistiske bilisten bör se upp. Vid en kontroll är det polisen som har sista ordet angående väglaget. Böter väntar den som inte har vinterdäck, eller undermåliga sådana.

– Och dessutom får man inte köra vidare, säger Thomas Modigh, chef på trafikenheten vid Skånepolisen.

I handeln finns två typer av vinterdäck, friktionsfria och dubbdäck. Båda varianterna har sina för- och nackdelar.

– På våt is har dubbdäck bäst väggrepp. På lös snö är dubbfria bättre, säger Henrik Olars, presschef på Transportstyrelsen.

I de flesta andra fall är de ungefär lika bra. Men allra viktigast är att köra efter väglaget.

Övriga stalltips är att sätta de bästa däcken bak på bilen, detta för att minska risken för sladd vid svängar. Och glöm inte att mönsterdjupet måste vara minst tre millimeter.

"Vinter är vinter"

Men Aftonbladets Robert Collin ställer sig högst tveksam till Transportstyrelsens tips.

– Först och främst borde passusen "om vinterväglag råder", tas bort. Den trasslar bara till det, säger Robert Collin. Vinter är vinter och det kan slå om till vinterväglag på ett par minuter.
– Sen är det problematiskt när ansvarig myndighet pratar ner betydelsen av dubbdäck av rent politiska skäl. Dubbdäck är bättre på våt is OCH på den förrädiska frosthalkan, och på sålt is. Och på asfalt, både våt och torr. Bara på snö kan nordiska odubbade däck vara marginellt bättre. Men det är verkligen marginellt, säger Robert Collin.

Dubbat är bättre

– Dubbat och odubbat är alltså inte "ungefär lika bra". De bästa dubbdäcken brukar får fyra eller fem plus i våra vinterdäcktester. De bästa odubbade får inte mer än två plus. Och en del märker vi med en dödskalle.
– Resonemanget att "köra efter väglaget" är helt rätt. Sänk farten ordentligt om det är halt. Men det räcker inte. I så fall skulle vi ju varken behöva bilbälte eller antisladdsystem, om vi följer Transportstyrelsens råd att "köra efter väglaget".

TT-Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln