Amerikansk dröm: Lincoln Continental

Uppdaterad 2015-03-31 | Publicerad 2015-03-30

Amerikansk klassisk lyx – för Kina.

När Lincoln återupplivar klassiska Continental gör man det med kinesiska kunder i fokus.

– Vi har en underbar historia, och nu har vi framtiden, säger Ford-chefen Mark Fields.

Den amerikanska lyxkryssaren Lincoln Continental var det amerikanska flaggskeppet ända från 1960-talet till 2002 då produktionen upphörde – men nu vill Ford återupprepa historien.

På den nu pågående bilmässan i New York visar Lincoln upp framtidens Continental. Visserligen som konceptbil, men Ford-chefen Mark Fields betonar, nästan övertydligt, att konceptbilen är en fingervisning av hur produktionsbilen kommer att se ut.

Men har den inte lånat väl många drag, åtminstone över bakdelen, från Audis konceptbil Prologue? Döm själv i bildspelet ovan!

Riktar in sig mot Kina

Lincoln menar att nya Continental är en klassisk amerikansk lyxbil, men att merparten av försäljningen av den nya modellen ska gå till Kina.

– När du tittar så ser du att deras krav och förväntningar är mer lika våra, än olika, säger Mark Fields.

Försäljningen går trögt

Lincoln har försökt att öka försäljningen sedan det amerikanska stålbadet härjade, 2008 och 2009, men utan att nå någon direkt framgång. Förra året sålde man bara 100 000 bilar, enligt New York Times.

Några direkta detaljer kring bilen lämnar tyvärr inte Lincoln ut, annat än att det sitter en 3,0-liters V6-motor under huven och att man lagt mycket möda på en lyxig interiör. Baksätet består av två fåtöljer som kan justeras på 30 olika sätt och ackompanjeras av champagne-kyl och mängder av fluffligt lull-lull. Exakt hur bilen ser ut i produktionsversion får vi se redan nästa år, när tillverkningen drar igång på riktigt.

Följ ämnen i artikeln