Nedläggningar och besparingar i Europa

Publicerad 2012-10-24

Flera biltillverkare lämnade idag tråkiga besked för den europeiska bilmarknaden.

På onsdagen lämnade flera biltillverkare tråkiga besked om minskad vinst och planer på nedläggningar av fabriker.

Också AB Volvo, som bland annat gör lastbilar, gör en mindre vinst en beräknad och minskar sin produktion.

Ett ljus i mörkret är att ett svenskt företag får gasuppdrag från Ford.

AB Volvo presenterade på onsdagen en delårsrapport för det tredje kvartalet av 2012, vilken visade på en vinst på 2 329 miljoner kronor före skatt. Förra året gjorde Volvo en vinst på 5 443 miljoner kronor under samma period. Analytiker hade på förhand räknat med en något mindre vinst än den under tredje kvartalet 2011, men inte så låg som delårsrapporten visar, det rapporterar TT.

I rapporten skriver bolaget att försäljningen påverkades av en försvagad efterfrågan som märks runt om i världen. För att möta en minskad efterfrågan – och för stora lagersaldon av bland annat lastbilar och anläggningsmaskiner – kommer Volvo att minska produktionstakten i många delar av företaget.

– Jag har pratat om att ha foten nära bromsen. Nu har vi tryckt på bromsen, säger Volvos koncernchef Olof Persson.

Bolaget har beslutat att dra ner produktionstakten i Renaults fabriker med 20 procent under det fjärde kvartalet.

– Om det är något vi lärde oss från krisen 2008-2009 är att man måste reagera snabbt, säger Olof Persson.

Han vill inte utesluta varsel, men tror inte att det ska bli aktuellt.

Produktionstakten har sänkts även på anläggningarna i Sverige, men det rör sig inte om några drastiska nedgångar enligt den informationen som facket har fått.

– Vi har redan dragit ner på takten och får fortsätta med det när orderingången går ner. Men vi ska kunna lösa det genom vårt flexibla arbetstidssystem. Det lär bli lediga dagar som läggs ut framöver, men vi har ingen information om att det behövs varsel, säger Mikael Sällström, ordförande i IF Metallklubben på Volvo, till TT.

Han tycker att utvecklingen är bekymmersam, men känner inte samma oro som vid krisen 2008.

– Det är inte alls samma bråddjup som då.

Nedläggningar i Europa.

Även den franska biltillverkaren PSA Peugeot Citroen kom på onsdagen med negativa siffror. Deras försäljning har gått ned med 3,9 procent under det tredje kvartalet. Biltillverkaren har sedan tidigare sagt att man ska dra in 8 000 tjänster och stänga en av sina fabriker för att minska utgifterna.

Amerikanska Ford gick idag ut med att man tänker stänga sin fabrik i belgiska Genk i slutet av 2013. Vid fabriken är idag 4 300 personer anställda. Ford informerade fackliga representanter under ett extrainsatt möte på onsdagen.

Enligt TT kommer produktion flyttas till spanska Valencia.

Ford är den största arbetsgivaren i den flamländska regionen Limbourg, med underleverantörer inräknande kommer totalt 10 500 anställda att påverkas av en nedläggning.

Allt är dock inte nedåt. Det blev på onsdagen också känt att Ford ger BRC Sweden i Trollhättan får i uppdrag att konvertera ett hundratal bilar per år till gasdrift.

Uppåt för vissa

Volkswagen, Europas största biltillverkare, gick emot strömmen och visade ett positivt resultat. Deras vinst har gått upp med 60 procent under det tredje kvartalet 2012, vilket företaget säger bero på en stor efterfrågan för deras modeller.

Följ ämnen i artikeln