Äntligen – Saab har hittat hem

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-06-26

Den anonyme 9-3 blir fräck och snabb

Saab 9-3 har blivit mer Saabisk.

Ny front med riktig karaktär tar Saabs lilla modell ut ur anonymiteten.

Ny etanolmotor på 200 hk gör den till en ny favorit bland tjänstebilsfolket.

Och ny diesel på 180 hk gör den både snål och snabb.

Men allra roligast är kanske att fyrhjulsdriften äntligen är på väg. Med senaste generationen Haldex som är bättre än någonsin tidigare. Nu driver bakhjulen ännu bättre vilket gör färden säkrare, men också mer lustfylld – och snabb. På alla underlag! (Se artikel intill.)

Saab har lagt presentationen av den nya modellen i Västsverige, nära Trollhättan, med start på Landvetter och sen upp längs västkusten till Fiskebäckskil.

Perfekt svensk inramning

På kvällen är det båttur bland kobbar och skär och räkor, färskpotatis och nubbe. Sverige när det är som bäst blir en perfekt inramning när världens biljournalister ska provköra.

Sex veckor håller man på, de svenska biljournalisterna var först i raden, och i slutet av augusti börjar de nya bilarna levereras med priser som ligger 5 000 högre än i dag.

Vad är det som är nytt då? Fronten är helt ny med drag av konceptbilen Aero-X och gamla Saab 900.

Bak är det bara detaljförändringar och längs sidorna har, tyvärr, de praktiska gummilisterna försvunnit. Snyggare? Kanske. Men framförallt dumt! Just sånt som Saab och Volvo inte ska hålla på med.

Invändigt har det knappt hänt någonting, bilen fick ju en rejäl omgörning förra året, men det har tillkommit två nya motorer.

Mer tryck i spriten

Viktigast för Sverige är den nya etanolmotorn 2,0 Biopower på 200 hk. Det är egentligen samma motor som 1,8 Biopower, som introducerades

i 9-3 i våras, men med mer tryck i turbon. Och precis som hos de andra Biopowermotorerna ökar effekt och vridmoment när motorn tankas med etanol.

Effekten med 25 hk från 175 till 200 och vridmomentet med 35 Newtonmeter, från 265 till 300 Nm.

Och det märks. Bilen är både piggare på höga varv och har fått bättre råstyrka. Den som vill köra med miljöetikett har definitivt fått en ny favorit.

Trots att förbrukningen ökar oroväckande... På motorvägen i momsad hastighet närmade sig förbrukningen 1,5 liter milen och på landsvägen från Uddevalla ut mot Fiskebäckskil låg den kring 1,3 liter. Det är mycket och svårt att försvara, även om 85 procent av bränslet är etanol.

Pengar att tjäna i Stockholm

Men de svenska skattrereglerna gör det ändå förmånligt, i synnerhet för tjänstebilsförare. Och alla som bor i Stockholmstrakten tjänar stora pengar på att den miljöklassade ”sportbilen”, för det är ju vad det handlar om, slipper biltullarna.

Utanför Stockholm och Sverige blir den nya dubbelturbo-dieseln 1,9 TTID

på 180 hk och vridmomentet 400 Newtonmeter ett bättre alternativ. Den har en angiven förbrukning på 0,64 liter milen och verklig förbrukning ligger inte långt över. På vägen tillbaka från Fiskebäckskil till Göteborg låg snittförbukningen under 0,8 trots mycket tuff körning.

Saab anger alltså förbrukningen för den nya motorn till 0,64. Det är en enda centiliter mer än 150-hästars TiD-motorn.

Dubbla turbohjul

Den nya motorn har två turbohjul inne i samma kompressorhus, inte två separata turboaggregat som andra liknande motorer. Finessen är att det ena turbohjulet är litet och snurrar igång redan vid låga varvtal medan det större inte kommer igång förrän vid högre varv.

Upp till 1 500 varv strömmar avgasströmmen (som ju ger turbon fart) bara till det mindre hjulet. Mellan 1 500 och 3 000 varv får båda snurrorna del av avgasströmmen och vid högre varv enbart det större turbinen.

Laddtrycket har dessutom ökat från 1,4 till 1,8 bar jämfört med den nuvarande 1,9 TiD-motorn.

Men motorn har inte bara blivit starkare, den har blivit trivsammare i karaktären och faktiskt lite tystare med mindre vibrationer och dieselknatter.

Harmonisk och kraftfull

På krokvägarna över Orust och Tjörn var 9-3 med den nya starkare dieselmotorn en riktigt trivsam reskamrat. Motorn drog harmoniskt men ändå kraftfullt från låga varvtal och kroknade inte förrän nere vid 1 000-varvsstrecket.

Köregenskaperna som var lustfyllda i överkant på de första årgångarna av 9-3 har slipats av och blivit mer vuxna. Bilen styr in lika fint i kurvorna men de plötsliga bakvagnskasten vid gasuppsläpp i kurva har försvunnit.

Borta vid horisonten skymtar ersättaren, nya tyskbyggda 9-3 på den nya Epsilon II-plattformen. Men där på krokvägarna på de stora öarna utanför västkusten känns det lite trist. För så här bra har Saab aldrig varit. Visst. Kvalitetskänslan har lite kvar till de bästa. Men köregenskaperna, motorerna, trivselfaktorn och känslan hör till de bästa i klassen.

Läs också:

Läs också:

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln