Bildoktorn bygger sin egen drömbil

Uppdaterad 2011-10-11 | Publicerad 2007-09-11

Bosse Bildoktorn utvecklar en egen sportbil – här berättar han om det omfattande projektet

Allt kan inte köpas för pengar. Vissa saker måste man tillverka själv. Det är därför jag bygger och utvecklar en egen sportbil. Det praktiska arbetet påbörjades för ett år sedan, men planeringen har jag hållit på med sedan 1963.

Allt började alltså när jag var tio år och kom i närkontakt med en Jaguar E-type och en MGA. Då bestämde jag mig för att någon gång i livet förena Jaggans teknik med MGs formspråk. Sedan dess har jag steg för steg kommit allt närmare målet. För 27 år sedan byggdes ett specialdesignat garage, som år för år utrustats med maskiner och verktyg. Och trots att det gått 44 år sedan drömmen föddes är bygget förvånansvärt likt originaltanken. Men i stället för MGA används en Austin-Healeykaross av plast och mekaniken kommer från två Jaguarer från 1990-talet.

Ram av furuplankor

I våras visades bygget upp på Elmia i Jönköping, vilket innebar en total kontrast mot alla de superblanka fordonen på mässan. Tanken var att besökarna skulle kunna se hur en fin bil kan växa fram ur råa plast-, stål- och träytor. Men eftersom alla ville prata med mig fick jag ingenting gjort, rent praktiskt. Det som gjorde folk så nyfikna var främst att ramen byggs av furuplank och MDF-skivor.

Ty just nu byggs chassit som en tredimensionell ritning i skala 1:1. När denna prototyp är klar tillverkas det

riktiga chassit av honeycomb. Det är skivor med stomme av bikaksformad aluminium, klädda med ”skinn” av glasfiber eller kolfiber. Inom Formel 1 använder man kolfiber, men min plånbok tillåter bara glasfiber. Dessa skivor sågas, fräses och limmas till balkar, golv och väggar. Resultatet blir mycket lätt och mycket starkt, samt kan även bli förvånansvärt krocksäkert.

Limtekniken ställer krav

I dag är det mycket svårt att få en honeycomb-bil godkänd. Problemet är de stora kraven på limtekniken. En

dåligt utförd svets blir oftast ganska ful, men en limfog kan se perfekt ut, trots brister i blandning, tid, temperatur, renhet och så vidare. Ett av delmålen med mitt bygge är därför att hitta metoder för kontroll av limmade konstruktioner.

Förutom jobbet som rådgivande bildoktor är jag nämligen också besiktningsman inom SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riks Organisation), som består av ett 20-tal besiktningsmän, utspridda mellan Malmö och Kalix. Och det är vi som besiktigar alla hemmabyggen innan de kan visas upp på Bilprovningen. Du kan läsa mer om detta på www.sfro.com.

Tappa inte farten

Mitt sportvagnsbygge är alltså mycket omfattande, det finns knappt en skruv som har sin självklara placering. Det viktiga med så här stora projekt är att inte tappa styrfarten, utan att göra någonting i garaget varje dag. Ty även om jag ibland bara hinner vara där ute en halvtimme och synbarligen inte får något gjort, så ingår det i en mental process som driver bygget vidare.

Följ ämnen i artikeln