Varning: Dolda avgifter för bilvärdering

Uppdaterad 2018-07-05 | Publicerad 2017-07-03

Många konsumenter har larmat Konsumentverket om oönskade fakturor från en bilvärderingstjänst.

Har du tänkt få bilen värderad till sommaren? Då bör du kolla vad det kostar först. Konsument Europa varnar nu för oseriösa företag med dolda avgifter.

– Vi är totalt nedringda av jätteoroliga konsumenter som trott att det var gratis, säger Jolanda Girzl, på Konsument Europa.

Det estländska företaget Carspy erbjuder bilvärderingar på nätet. Men kruxet är att det inte är gratis, trots att inget betalningsmedel efterfrågas. På fredagen blev Konsument Europa totalt nedringt av oroliga konsumenter som fått räkningar på 2 000 kronor hemskickat från företaget.

– Folk är jätteoroliga. Vi pratade med en pappa vars dotter hade sett det här erbjudandet i ett popup-fönster på nätet. Hon fyllde i det för att hon tyckte att det verkade spännande att veta vad mamma och pappas bil var värd. Sen kom fakturan hem några dagar efteråt, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.

Erbjuds på Facebook

Erbjudandena dyker främst upp som popup-annonser på nätet och via annonser på Facebook. Den som beställer tjänsten ombeds att fylla i sitt registreringsnummer, en mejladress och ett mobilnummer. Via registreringsnumret kan företaget sedan hitta personens adress för att skicka hem fakturan.

Fler av konsumenterna som anmält företaget uppfattade aldrig att tjänsten kostade pengar.

– Sidan man kommer in på är mörk och det är inte säkert att du ser den väldigt svaga texten där priset står. Det är inte tydligt att man måste betala och många missar den informationen. Det finns många gratis bilvärderingstjänster och då är man inte lika observant på att leta efter prisinformation, säger Jolanda Girzl, som tror att vågen av samtal kan bero på att många är i bilbytartankar på sommaren.

Stort problem

Bilvärderingsföretag har varit ett stort problem för svenska konsumenter de senaste åren. Under fjolåret handlade 1 800 av ärendena hos Konsumentverket, Konsument Europa och servicetjänsten Hallå konsument om just bilvärderingstjänster.

– Har man drabbats av det här ska man direkt ta kontakt med företaget och bestrida fakturan. Man kan även utnyttja sin ångerrätt fram till att tjänsten är fullgjord. Betala aldrig för en obeställd tjänst utan stå på dig och bestrid, säger Jolanda Girzl.

Följ ämnen i artikeln