Här är Koenigsegg RSR – byggd i tre exemplar

Uppdaterad 2018-07-16 | Publicerad 2016-09-07

Känns en Koenigsegg RS byggd i 25 exemplar inte exklusiv nog? Det kommer aldrig finnes fler än tre Agera RSR i världen.
De japanska köparna har själva varit med och formgivit den unika specialversionen.
– Bilarna som de har designat tillför en ny dimension, säger Christian von Koenigsegg, vd och grundare.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Folket i Ängelholm har inte legat på latsidan. I augusti levererade Koenigsegg en Agera XS till Monterey Car Week i Kalifornien – och en guldpläterad Naraya gick direkt till Salon Privé i England. Nu har företaget avtäckt ännu en nyhet.
Med en tillverkningsserie om totalt 25 exemplar är Agera RS en nog så exklusiv modell – av dessa är tre specialversionen Koenigsegg Agera RSR. Samtliga går till japanska ägare och två av bilarna avtäcktes i Tokyo. På plats fanns företagets grundare.
– Ända sedan företagets tidiga dagar har Japan varit en viktig marknad för Koenigsegg.  Vi har med stor glädje samarbetat med våra japanska kunder för att väcka liv i Agera RSR. Bilarna som de har designat tillför en ny dimension till den redan exklusiva RS-serien, säger Christian von Koenigsegg, vd och grundare.

Sista bilen byggs nu

Den sista bilen, som kommer vara vit, förbereds nu i fabriken. Allt arbete exteriört och interiört har gjorts i nära samarbete med köparna. Skillnaderna är inte enorma vid en jämförelse med en Agera RS. Specialbilarna har bland annat en takmonterad bakvinge. Placeringen påminner om Koenigsegg One:1, men vingens design liknar Agera RS. Resultatet är mer downforce och bättre köregenskaper. Bilarna har även ett takscoop som påminner om One:1, men det är kortat vilket ger plats kvar för targataket i bilen. Luftintaget gör att V8:an på fem liter andas bättre. Med en motor på 1 176 hästkrafter finns det kraft för omkörningar, men de japanska förarna kommer ha dålig utsikt – för de tre bilarna är vänsterstyrda.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln