Regeringen närmar sig beslut om miljözoner

Uppdaterad 2018-04-06 | Publicerad 2018-02-28

Regeringen fattar beslut om miljözoner i vår.

Tyskland har redan möjligheten.
Och snart väntas regeringen lägga fram sitt förslag om införandet av miljözoner i Sverige.
– Men vi tänker inte utgå från Transportstyrelsens förslag, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Statsminister Stefan Löfven (S) gav grönt ljus för ett dieselförbud redan i sin regeringsförklaring i höstas.

Ett beslut skulle komma inom kort men har låtit väntat på sig. Men enligt Di.se kommer det i vår.

”Enda effektiva åtgärden”

På tisdagen beslutade domstolen Tysklandatt det är tillåtet att införa lokala förbud mot äldre dieselbilar som inte uppfyller euro 6-kraven. Men Sverige ligger inte så långt efter.

– Det var kanske ett lite överraskande beslut även om man ser utvecklingen i flera europeiska länder där det har blivit både en juridisk och politisk fråga och det är därför vi går framåt med förslaget om miljözoner. Det är viktigt att kommunerna får ett verktyg för att möta kraven på förbättrad folkhälsa, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT.

Det finns redan i dag möjlighet för Sveriges kommuner att införa miljözoner för tunga fordon. Stockholm, Göteborg, Malmö. Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå har redan nappat på det erbjudandet.

Enligt regeringens förslag ska nu kommunerna få möjlighet att utöka miljözonerna till att även gälla personbilar.

– Problemet är att EU:s lagstiftning på området är bristfällig. Regeringen har noga gått igenom vilka alternativ som står till buds och kommit fram till att miljözoner är den enda effektiva åtgärden för att minska luftföroreningarna, en slutsats som också dras i den tyska domen, säger miljöminister Karolina Skog (MP) till Di.se.

Blir ett modifierat förslag

In i det sista jobbar miljö- och näringsdepartementet med att bestämma hur systemet ska utformas. Enligt Eneroth blir det dock en hel del förändringar jämfört med Transportstyrelsens förslag, som innebar två typer av miljözoner som skulle införas 2020.

– Framför allt måste miljözonerna utformas på ett sätt som både ger tillgänglighet men som samtidigt sätter folkhälsan i förgrunden. Det är skälet till att vi inte tänker utgå från Transportstyrelsens förslag (bland annat att miljözoner kan införas redan 2020) utan det blir ett modifierat förslag, säger Eneroth som är ansvarig minister för frågan.

– Det är viktigt att det finns en förutsägbarhet för konsumenterna.

Regeringens förslag kommer dock bara sätta ramverket och det är i slutändan upp till respektive kommun att bestämma hur miljözonerna ska utformas.

I Sverige finns det 1,9 miljoner personbilar med dieselmotorer. 1,3 miljoner av dem skulle beröras av miljözonerna - eftersom de inte kan uppfylla Euro 6.