Fel i krock- skyddet på Volvo V70

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-19

Får ändå toppbetyg i Euro-Ncaps senaste test

Nya Volvo V70 får toppbetyg i krocksäkerhet - fem stjärnor - i Euro-Ncaps senaste test. Men inte utan anmärkning. Gardinen som ska skydda vid en sidokollision utlöstes för sent. Euro-Ncap har påpekat felet för Volvo.

I dag presenterade Euro Ncap sina sex senaste testresultat. I klassen stora familjebilar testades Volvo V70, Mercedes C-klass och Renault Laguna.

Volvo V70 får högsta betyg i krocksäkerhet. I sidokrocktestet får bilen också maxpoäng, dock med en anmärkning.

Under testerna upptäcktes att bilen hade problem med sidogardinen som löstes ut för sent och därför inte blåstes upp till full storlek.

Enligt Volvo var det ett mjukvarufel och biltillverkaren utvecklade en snabblösning för gardinen. Euro-Ncap gick med på ett omtest. Men felet verkar finnas kvar.

- Vi brukar normalt inte gå med på att omtesta bilar. Vi följer ett mycket strikt regelverk och gör sällan undantag. Men eftersom Volvo nyss kommit ut med bilen på marknaden så gick vi med på att pröva bilen på nytt om Volvo åtgärdade felet på sålda bilar, vilket de verka ha gjort. Olyckligtvis fanns felet kvar i omtestet och detta har vi påpekat för Volvo. Men vi känner Volvo väl och tror att de åtgärdar felet, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro-Ncap till aftonbladet.se.

- Volvo och Saab är ju pionjärer vad gäller krocksäkerhet. Volvo var mycket tidigt ute med sidoskydd i konstruktionen, fast då utan gardiner, säger Adftonbladets bilexpert Robert Collin, och tillägger:

- Hoppas bara ingen hamnar i den där stolpen innan de fixat felet, säger han.

I övrigt klarade sig bilen bra i krockproven. Den skyddande buren runt kupén var intakt vid en frontalkrock. Ratten och rattstången drogs framåt vid en kollision och ger på så sätt mer yta för förarens huvud och bröst. Lårben och knän år också väl skyddade. Framsätespassageraren har minst lika bra skydd, om inte bättre, då ratten saknas.

Skyddet för barn får också bra betyg - fyra av fem. Dock uppger Euro-Ncap man inte tydligt i bilen markerat riskerna med en bakvänd barnstol i framsätet när krockkudden ännu är aktiverad. Isofix-fästena i baksätet var inte heller tydligt markerade.

Volvon inte snäll mot Herr Gårman

Volvo V70 får medelmåttigt betyg för sitt skydd för fotgängare - två stjärnor av fem. Kritik riktas mot frontens utforming som fortfarande anses vara för aggressiv mot fotgängare för en modern bil.

De övriga två bilarna i samma klass - Renault Laguna och Mercedes C-klass - fick båda fem stjärnor i krocksäkerhet. Däremot klassas Lagunan som den säkrare av det två för barnen. Renault fick fyra stjärnor när Mercedesen fick bara tre. För fotgängare var de båda lika farliga som Volvo V70 - två stjärnor.

Ensam nykomling i klassen små familjebilar var Honda Civic som fick "bara" fyra stjärnor.

- Det är uruselt. Det visar att Honda prioriterar form och motorer framför säkerhet, säger Robert Collin.

Två småttingar - en vann

Mazda 2 var den av de två minstingar som klarade sig bäst i testet. Fem stjärnor i krocksäkerhet, fyra för barnskyddet i bilen, men bara två stjärnor för fotgängavänlighet. Mazdan fick också en anmärkning av samma slag som Volvo V70 - långsam krockgardin. Nu ska Mazdas tekniker se över problemet.

Daihatsu Materia visade sig vara den svagaste av de två testade småbilarna. Den fick bara fyra stjärnor för krocksäkerhet - precis som Honda Civic.

Länk till Euro-Ncaps tester:

Volvo V70

Renault Laguna

Mercedes C-klass

Honda Civic

Daihatsu Materia

Mazda 2

Tidigare artiklar om Volvo V70:

Följ ämnen i artikeln