Så många struntar i rödljusen

Publicerad 2017-09-12

Respekten för trafikljusen brister.

Nästan var tioende trafikant stannar inte vid rött ljus, visar en ny undersökning. Värst är fotgängare och cyklister.
Men även taxichaufförer är dåliga på att respektera trafikljusen.

– Alla måste bli bättre, säger Carl Zeidlitz på Motormännen.

Motormännens riksförbunds vägombud undersökte i början av sommaren hur många trafikanter som stannar vid rött ljus. Totalt gjordes över 11 400 observationer på tolv orter. Resultatet: nästan var tioende (nio procent) struntar i att stanna.

Var femte cyklist

Värst är fotgängare – mer än var fjärde går mot röd gubbe enligt undersökningen. Siffrorna är inte mycket bättre bland cyklister, där knappt en femtedel inte bryr sig om rödljus.

– Det finns en föreställning om att cyklister kör mot rött och inte släpper fram fotgängare. Det bekräftas tyvärr lite av den här undersökningen, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund.

Men även bland motordrivna fordon är det si och så med regelefterlevnaden. 12 procent av mopedisterna kör mot rött och 5 procent av personbilsförarna. Taxichaufförer sticker ut – hela 9 procent stannar inte vid rödljus.

”Yrkestrafiken måste bli bättre”

– Det ligger lite i linje med förväntningarna tyvärr. Vi har sagt det förut – yrkestrafiken måste bli bättre på att föregå med gott exempel. Sedan är det givetvis inte acceptabelt att 5 procent av personbilsförarna kör mot rött heller. Alla måste bli bättre, säger Carl Zeidtlitz.

Om du kör bil riskerar du 3 000 kronor i böter om du inte stannar för rött. Motsvarande belopp för cyklister och mopedister är 1 500 kronor. Dessutom dras körkortet normalt in i upp till ett halvår.

Efterlyser mer polis

Men det finns andra åtgärder som skulle kunna hyfsa till siffrorna, säger Carl Zeidlitz.

– Man kan titta på hur man kan anpassa grönljusperioderna så att de fungerar bättre för cyklister. Då flyter trafiken även bättre för bilarna i riktigt tätbebyggda områden, visar undersökningar.

En annan är att helt enkelt öka poliskontrollerna.

– Tyvärr tror jag att det krävs för att ingjuta respekt i trafikanterna. Polisens insatser behöver stärkas lite när det gäller trafikövervakningen, säger Carl Zeidlitz.