Glassiga SL – inget för kollektivåkare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-22

Ny design, ny motor – Mercedes SL är perfekt för två

Mercedes SL är en klassiker.

Även med ny look och

ny motor.

Mercedes SL är en ikon som började sin resa genom bilhistorien redan 1952.

Nu är det 2008 och en ny front och nya motorer står på agendan.

Flirtar med historien

Det finns även vissa designelement som flirtar med historien. Exempelvis gälarna i framskärmarna och de två rundade upphöjningarna på motorhuven. Fränt.

Bilens front har byggts om totalt med nya strålkastare och en bred v-formad grill. Bli inte förvånad om du ser den nya fronten på kommande Mercedesbilar.

Plåttaket tar plats

Trist nog har man valt att lämna bilens bakdel orörd. Anledningen är bilens komplicerade plåtcab som tar upp större delen av utrymmet bak.

Vi provkör SL i en miljö där bilen förekommer flitigt – Hollywood. Under den långsträckta huven i SL350 sitter en helt ny V6-motor. Den gillar höga varv och ger mycket körglädje. Gasresponsen är snärtig och ljudet oerhört rappt. Därtill snålare och starkare än gamla 350-motorn. Effekten på 315 hästar räcker för att ta SL350 till 100 km/tim på 6,2 sekunder.

SL har ytterligare två nya njutningsmedel.

Suverän glidare

Det första är den aktiva styrningen Direct Steer. Systemet ”trimmar” förarens rattrörelser i kurvorna och ger en betydligt rappare styrning. Det andra är – Air Scarf. En värmefläkt i nackstödet som håller bakdelen av huvudet och nacken varm i blåsten.

Mercedes SL är främst en glidare med suverän komfort, lyx och stil. Feta motorer finns också men nya 350 är det smartaste

valet.

Följ ämnen i artikeln