Även pickup-ägare blir kalender

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-05

Juni: Malin Fahlesson, Lerdala, westernryttare

Lågprisbolaget Ryanair har gjort det.

Däckföretaget Pirelli gör en liten och exklusiv upplaga.

Och svenska brandmännen har givetvis prytt en.

Yepp, vi talar om väggkalendern.

Och nu är det pickup-ägarna som föräras en egen dito.

Väggkalendern med bilder har funnits i flera decennier. Motiven har varit allt från stentrista stilleben eller naturmotiv till knappt påklädda damer med en (i bästa fall) bilrelaterad produkt i handen. Kopplingen mellan produkt och dam har inte alltid varit så självklar.

Vissa bilägare verkar däremot ha en personlighet som kan kopplas till fordonet de kör. Det tycker i alla fall Nissan som satsar på en väggkalender för 2009 på temat "pickup-ägare".

Tolv olika yrkesgrupper, som i sitt dagliga arbete kör en pickup, finns representerade i kalendern som den japanska biljättens svenska agentur ger ut: journalist, stensättare, westernryttare, trädgårdsmästare mfl.

Enligt trendexperter som Aftonbladet.se talat med har väggkalendern på senare tid fått en renässans efter att tidigare ha klassats som kitschig och ute.

Alla deltagare i fick skicka in en bild på sig själva och sin bil till tävlingen där sedan tolv finalister blev aktuella för kalendern. Till omslagsflicka valdes juni månads Malin Fahlesson, westernryttare från Lerdala.

Följ ämnen i artikeln