Volvos fräcka kupp – ”stjäl” från rivalerna

Uppdaterad 2016-04-10 | Publicerad 2016-04-08

En fräck kupp och ett smart klimatknep.

I USA genomförde Volvo en listig kampanj där de ”rånade” konkurrenter på energi – detta samtidigt som man gjorde reklam för egna laddhybriden XC90 T8.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Bilbranschen är tuff och att pika konkurrenter är vanligt förekommande, i varje fall på andra sidan Atlanten. Och är man bara en gnutta kreativ, så kan man ta lite poäng från rivalerna

Just det gör Volvo i den kampanj som de kallar för ”Highway Robbery” – för att promota sin laddhybrid XC90 T8.

Skor sig på andras bekostnad

Grunden i kampanjen är en ”vattenmatta”.

Denna består av gummilister som har vattenslangar i sig. När bilar kör över dem komprimeras slangarna och hydraulkraften det ger omvandlas till energi. Denna laddar i sin tur  en XC90 T8.

Men det är inte det enda. Bredvid mattan har man satt upp en stor skärm som tackar förbipasserande för ”bidraget”. Härligt fräckt sätt att ”sko” sig på konkurrenternas bekostnad.

Dock ska det nog nämnas att även om de förbipasserande ser förvånade ut – lär det inte vara helt på riktigt. Volvo har säkerligen gjort det här på en avlyst sträcka, annars skulle de säkerligen blivit  stämda för stölden...

Kolla in kampanjen här Obs extern länk.

  Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln