”The Grand Tour” får dyraste introt någonsin

Uppdaterad 2019-07-25 | Publicerad 2016-10-05

Med ”The Grand Tour” har den forna Top Gear-trion fått helt fria händer.

Och det verkar lämna spår i Amazons fickor.

Enligt uppgifter är introt det dyraste i tv-historien.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Den 18 november är det storpremiär av den hett efterlängtade bilshowen ”The Grand Tour”.
Programmet sänds exklusivt på Amazon Prime och är i grund och botten BBC-succén Top Gear – fast på ekonomiska steroider.

Programledarna Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May kommer åka jorden runt i en enda stor bilcirkus och detta blandas upp med riktigt dyra stunt.

Och just höga prislappar verkar inte vara något Amazon är känslig för. Enligt brittiska the Sun är enbart introt något som skulle få BBC att storkna. Men som man säger ”du får aldrig en ny chans att göra ett första intryck”.

Under den cirka halvminut långa ”påannonseringen” av programmet används det 150 bilar, 2 000 statister, akrobater och sex jetplan. En start som heter duga, eller som en källa till tidningen uttrycker det: ”Ingenting har någonsin varit i närheten av det här”. Priset för öppningsscenen? The Sun anger att smått otroliga 25 miljoner kronor – och ska tydligen vara det dyraste någonsin i tv-sammanhang.

Välfinansierad – och utan tryck uppifrån

Just när det kommer till ekonomi finns det få internet-shower som kan mäta sig. Enligt tidigare uppgifter kostar varje avsnitt runt 65 miljoner kronor och totalt plöjer Amazon ner motsvarande 2,3 miljarder i The Grand Tour. Det är mer pengar än vad kioskvältaren ”The Avengers” kostade att göra. Men vad som kanske är viktigare för tittarna är att det kommer att vara en produktion som är helt som det forna Top Gear-gänget vill ha den.

”Det ska vara en välfinansierad, brittisk-baserad show utan reklamavbrott och än bättre, utan redaktionellt tryck uppifrån. Amazon har varit härligt klara på det ’gör bara showen ni grabbar vill göra’ – det är musik för mina öron”.

Något som fortfarande är höljt i dunkel är huruvida svenska tittar kommer kunna ta del av programmet. Amazon har ingen svensk filial och även om det är fritt fram att handla från företaget via tyska och brittiska sajten – så erbjuds inte tv-tjänsten Prime i Sverige.

Aftonbladet Bil har legat på Amazon om ett svar, men har bara fått svaret att ”mer information kommer”.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln