BMW:s M4 förnedrad – nya Golfen snabbare

Uppdaterad 2019-07-16 | Publicerad 2016-05-04

Uppgraderade GTI:n slog till med nytt ”ring-rekord”

En vässad ”familjemodell” som förnedrar sportbilar.

Nu har VW presenterat sin Golf GTI Clubsport S. En bil som inte bara är rekordsnabb på Nürburgring – den klår även värstingbilar som BMW M4 och Dodge Challenger Hellcat.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Prestandan i GTI-bilar har vuxit snabbt och bilarna som en gång i tiden främst var ett billigt och praktiskt alternativ till sportbilar – nu faktiskt kan konkurrera med fullblodsracers.

Ett tydligt exempel på det är Volkswagens Golf GTI Clubsport S.

Rekord på Nürburgring

Den tyska tillverkaren firar i år att Golf GTI fyller 40 år och man gör alltså detta bland annat genom att släppa en banvässad version. Och anpassad för körning på banan är bilen. Enligt VW så mäktade bilen att ta sig runt Nürburgrings nordslinga på 7:49:21 – en tid som innebär att det är den snabbaste framhjulsdrivna bilen, samt att den klår en hel del värstingmodeller.

310 hästkrafter

Bilen i fråga har en tvålitersfyra som ger 310 hästkrafter och 380 Nm,  men trots det så klår den bra mycket tuffare modeller när det kommer till prestation. Som exempel kan nämnas att BMW M4 behöver 7:52 och att muskelbilen Dodge Challenger SRT Hellcat (707 hk) trots effektövertaget får se sig slagen med nån sekund (7:51:51).

Många modifieringar

Anledningen till att Golfen lyckas få till en rekordtid handlar mycket om vikt. Bilen väger 30 kilo mindre än den redan ”anpassade” GTI Clubsport. Detta har tyskarna åstadkommit genom att kasta ut baksätet, sätta in ett mindre batteri samt riva ut onödigheter som isolering, hatthylla samt golvmattor.

Viktskälet anges även till varför VW valt att förse sin vassaste modell med en vanlig sexstegad manuell växellåda. Dubbelkopplingslådan väger alltså mer än fördelarna den skulle ge.

Utöver detta har även ett speciellt ”Nürburgring-läge” som kan ställas in i bilens körlägesväljare.

VW har inte avslöjat exakt vad bilen kommer att kosta men av de 400 exemplar man planerar bygga är 100 vikta åt Tyskland, 150 åt Storbritannien och resterande åt övriga världen.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln