Dyr eldriven Opel med eget reservkraftverk

Uppdaterad 2018-07-02 | Publicerad 2010-12-02

Stort intresse för elbilen Ampera – kommer till Sverige 2011

Nästa år kommer elbilen Opel Ampera till Sverige. Elbilen har ett eget reservkraftverk som gör att bilen

Elbilen Opel Ampera börjar säljas i Sverige om precis ett år och priset blir 440000 kronor. Ampera drivs alltid elektriskt, men efter omkring fem mil startar en bensinmotor med en generator som laddar batterierna. Då kommer bilen 50 mil till.

Elbil med räckviddsförlängare

Om 30-tanken är full vill säga. General Motors kallar biltypen "elektrisk med räckviddsförlängare" i ungefärlig svensk översättning.

Ampera ska byggas i GM-fabriken i Hamtramck utanför Detroit parallellt med tvillingbilen Chevrolet Volt. Volt företrädesvis för den amerikanska marknaden och Kina, Ampera för Opels naturliga marknader inklusive Storbritannien där det kommer att stå Vauxhall på emblemen.

Opel har just visat upp bilen för svenska handlare och för en grupp journalister och intresset är lika stort som frågor och frågetecken är många. Är det någon som vill köpa bilen? Även med "supermiljörabatt" på 40 000 kronor återstår det 400 000 att betala själv, för en bil i Golf-klass. Hur och var laddar man? Hur länge håller batterierna, och vad kostar det att köpa nya?

– Jo då, försäkrar Enno Fuchs från GM i Rüsselsheim som ansvarar för Opels introduktion av elbilar, efterfrågan är redan stor. Flera tusen personer har lagt handpenning på 150 euro för att vara bland de fösta köparna. Men ingen, erkänner han, har skrivit på ett bindande kontrakt.

I Sverige har kommersen inte kommit igång ännu.

Ampera är en halvkombi, inte olik Toyotas hybrid Prius. Formen ger lågt luftmotstånd. 180 kilo batterier ligger som ett "T" i "kardantunneln" och ut mot bilens sidor längs bakaxeln. Elmotorn och bensinmotorn är hopkopplade och finns under huven fram. Bilen är stor som en Golf men betydligt trängre, fram och i synnerhet bak där det är svårt att ta sig i och ur och benutrymmet är minimalt och takhöjden bara räcker för personer upp till 180 centimeter.

Reservkraftverk

Ampera är ett koncept som skiljer sig från alla andra elbilar vi sett hittills. När den vanliga elbilen får slut på batterierna efter tio mil eller lite mer är det tvärstopp. Bilen kommer ingen vart utan ny laddning.

Ampera däremot har alltid med sig ett litet reservkraftverk som garanterar fortsatt resa. Dyrt, javisst, men elbilen blir betydligt mer användbar. Nu duger den också på långresan.

– Men undersökningar vi gjort tyder på att Ampera till övervägande delen kommer att drivas elektriskt, säger Enno Fuchs. Dels för att det är betydligt billigare, dels för att de flesta resor är kortare än batteriernas räckvidd. Enligt undersökningar kör 80 procent av tyskarna mindre än 50 kilometer per dag och hela 97 procent av svenskarna kör kortare sträckor.

Eftersom GM tror att en del av Ampera-bilarna aldrig kommer att köras på bensin har man ett system som automatiskt kör igång bensinmotorn en gång om året (!) för att tömma ur en del av bensinen, som ju blir sämre när den lagras för länge och för att gymnastisera motorn.

GM kan bygga 60 000 Volt och Ampera om året, fördelningen mellan de båda modellerna är hemlig än så länge. Den beror sannolikt på efterfrågan som Enno Fuchs inte vill diskutera.

Åtta års batterigaranti

Då pratar han hellre som garantierna:

– Vi lämnar åtta år eller 16 000 mils garanti på batterierna, men de är inte slut efter den perioden, bara lite sämre. Den som vill köra vidare med sin bil utan att byta till nya batterier får räkna med kortare räckvidd på el och mer bensinkörning.

För hela bilen gäller Opels vanliga femåriga garanti.

Följ ämnen i artikeln