En naturlig skönhet

Publicerad 2015-08-14

Provkört: BMW 650i

BMW:s 6-serie har genomgått ett subtilt ansiktslyft – som bara en kännare kan se.

Uppdateringarna är i högsta grad begränsade när BMW låter 6-serien genomgå ett ansiktslyft. Det är knappt så att sminklådan ens har öppnats, vilket är förståeligt.

Följ Aftonbladet Plus på Facebook

Det har gått fyra år sedan premiären. En högst överblickbar samtid för de flesta av oss, men en relativt lång period i bilvärlden. Tillräckligt lång för att BMW:s större coupémodell 6-serie ska ha uppnått medelålder i sin livscykel. Tid för en uppfräschning med andra ord. Men det är knappast någon större omsminkning BMW har bemödat sig med. När jag anländer till den internationella pressvisningen, som bayrarna har valt att förlägga till den portugisiska huvudstaden Lissabon, tvingas jag fråga vad som egentligen är nytt med bilen. Det krävs verkligen detaljkunskap för att upptäcka skillnaderna, särskilt vid en hastig blick. Lite nya anletsdrag framtill, där särskilt luftintagen har knådats om, plus lite uppdateringar även baktill. Annars är allt som tidigare. Den visuella inspektionen är lite som barndomens serietidningars ”finn fem fel”-bilder, ni vet, där man har två bilder som först ser identiska ut, men man efter ett tag upptäcker att det saknas en fotboll i bakgrunden på den ena. BMW måste helt enkelt ha resonerat att 6-serien är väldigt vital i sin medelålder. Ingen kris här inte.

Större skärm samt digitaliserat instrumentkluster är de interiöra nyheterna i BMW 650i.

Och nog har de rätt i sin uppfattning, att ändra för mycket på något som fortfarande fyller sitt syfte är ju bara onödigt. 6-serien är fortfarande en högst angenäm bekantskap, och till skillnad från vissa konkurrenter, tänk Porsche 911, så håller den ändå tämligen låg profil. I alla fall om vi undantar den på alla sätt gällande toppversionen M6 och, med svenska ögon, cabrioletversionen. Du skulle liksom lika gärna kunna ha köpt en 5-serie. I Touring-utförande. Men nu råkade det bara vara så att plånboken var lite tjockare och familjen lite mindre, så det fick bli en 6-serie. Den var ju snyggare liksom, och attraherade ditt bilintresse mer. Alternativt köper du en 6-serie som andrabil. Vid sidan av din 5-serie Touring.

Inga överraskningar

När granskningen av exteriören avslutats, och de små förändringar som bilen begåvats med har upptäckts, är det dags att ta plats bakom ratten. Inga större överraskningar här heller. Interiören är identisk med tidigare, sånär som en större skärm till infotain- mentsystemet och att instrumentklustret blivit helt digitalt. Det sistnämnda gör tyvärr att mätarna blir svårlästa om solljuset studsar i fel vinkel.

Trivs bäst på Autobahn

Även under huven är allt som tidigare, med två bensinare, 640i med rax sexa och 320 hästar och 650i med V8 och 450 hästar, och en diesel, 650d med rak sexa och 313 hästar. Förutom den 560 hk starka M6. Liksom tidigare är 6-serien en oerhört trevlig vagn att köra. Dock kanske främst på motorväg (någon viskade Autobahn?), på de smala portugisiska bergsvägarna kommer den liksom inte fullt till sin rätt. Den känns liksom lite för stor, och att få möte i kurva gör upplevelsen onödigt obehaglig. På alla andra vägar är 6-serien nära en dröm att köra. I den 650i som står till buds känns kraften omedelbart tillgänglig oavsett varvtal, och alla delar av bilen känns solida. En bil med pondus.

Förra året såldes omkring 80 exemplar av BMW 6-serie i Sverige (där Gran Coupé står för majoriteten). Ansiktslyftet lär inte påverka dessa siffror nämnvärt, särskilt inte som BMW knappast kommer ha någon överdådig lanseringskampanj för modellen.

En helt ny 6-serie lär vara runt två-tre år bort, då syskonmodellen 5-serie kommer i nytappning nästa år. Men att vi tills dess får stå ut med nuvarande modell, om än i ett lätt uppdaterat utförande, är knappast någon större sorg. n

FAKTA/ BMW 650i

Pris: Från 913 000 kronor.

Motor: Bensin. V8 , 4,4 liter.  450 hk (330 kW) vid 5 500 r/­min, 650 Nm mellan 2000-4 500 r/­min.

Förbrukning: 0,86 l/mil (bl).

CO2:  199 g/km.

Acceleration: 0-100 km/h på 4,6 s.

Toppfart: 250 km/h.

Storlek (l/b/h): 489/189/137 cm.

Tjänstevikt: 1 870 kg.

Maxlast: 460 kg.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

En fantastisk vagn att mata mil med på landsväg.

Fortfarande väl bränsleslukande.

=

Du köper den inte för de praktiska argumenten.

Erik Andrén

Följ ämnen i artikeln