Volvo lanserar nya S90 i ”Bygg din bil”

Uppdaterad 2016-01-29 | Publicerad 2016-01-28

Titta, så här ser Volvos nya S90 ut – med extra allt.

Och smakar det så kostar det, prislappen hamnar närmare 800 000 kronor.

Men trots att priset snabbt drar iväg är intresset stort.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd, har beskrivit nya S90 som företagets ”inträdesbiljett till premiumligan”. Och bilen har ett riktigt spännande liv framför sig.

Dels ska den förvalta och bygga vidare på den framgång som nya XC90 har påbörjat – och dels ska den försöka etablera det svenska märket sida vid sida med det tyska konkurrenterna. Och initialt verkar det som att intresset är stort.

– Intresset är jättestort och vi har över 1 000 personer som skrivit upp sig för en bil, säger Annika Bjerstaf på Volvo Cars Sveriges informationsavdelning.

Bygg själv

Även om kanske Sverige inte är ”huvudmålet” för en stor sedan som S90 – så är vi en av de länder som redan nu kan beställa ett exemplar av bilen.

Och nu kan de som vill sätta ihop sin framtida bil testa sig fram i Volvos onlinekonfigurator för modellen. Något som verkar lockat stort för på bara de drygt två dagarna som S90 varit upplagd i ”Bygg din Volvo” – har 8 300 personer byggt ihop sig ett exemplar.

För tillfället finns det fyra versioner att utgå från: dieslarna D4 och D5 AWD samt bensinarna T5 och T6 AWD. Men framöver kommer alternativen att utökas. Men initialt är alltså den billigaste S90:n som går att bygga ihop en T5:a med utrustningspaketet Momentum för 364 900 kr. Det är en bra bit över de 329 000 kr som Volvo tidigare utannonserat som instegsbil (D4 Kinect).

Många alternativ

När det kommer till individualiseringsmöjligheter så bjuds ”S90-byggaren” på tolv alternativ av exteriörfärger, fem olika fälgmodeller, valet av fyra olika färger på läderklädsel – samt möjligheten att pryda sin Volvo med integrerade dubbla slutrör, bakluckespoiler och lite kromdetaljer.

Men det kostar på att börja pynta sin bil. Fullt utrustad springer priset på drömbilen iväg och man hamnar strax norr om 800 000 kronor. Och det utan att de riktigt exklusiva möjligheterna såsom hybriddrivlinan T8 finns som val.

Förvisso får man då med lyx som adaptiv luftfjädring, massagestolar, 21-tumsfälgar och det senaste och maffigaste infotainmentsystemet.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.

Följ ämnen i artikeln