Collin: Volkswagen, återkalla alla bilar med stolen

Publicerad 2015-06-03

Volkswagen kan tvingas att återkalla sin storsäljare Passat och alla andra modeller med samma stolar. Pisksnärtskyddet fungerar inte.

Trots bra betyg hos krockorganisationen Euro Ncap kollapsar det totalt vid en kraftig påkörning bakifrån.

VW Passat av förra årets modell fick 3,3 poäng av 4 möjliga när Euro Ncap testade pisksnärtskyddet. Det är aningen över medelbetyget. Men testet genomförs i låga hastigheter och med en förare av medellängd.

I högre hastighet och med en längre förare kan både nackskydd, och nacke brytas av.

Livsfarliga köregenskaper

En gång tidigare har jag krävt att ett bilföretag stoppar produktionen, tar tillbaka alla bilar och gör om. Det var när Mercedes A-klass välte för att jag vred lite för snabbt på ratten.

Då tog det tre månader innan Mercedes förstod att deras nya småbil A-klass hade livsfarliga köregenskaper.

Nu tror jag att det går fortare. Förra gången jag skrev om ett allvarligt säkerhetsfel hos Volkswagen var när deras bromsar inte fungerade. Saltslask på skivorna satte bromsarna ur spel. Då flög jag till fabriken i Wolfsburg och pratade med ansvarige chefen för chassi, Martin Winterkorn. Han förstod, såg svagheten och problemet åtgärdades. Nu är Winterkorn högste chefen för hela VW-koncernen.

Volkswagen är världens näst största biltillverkare, strax efter Toyota och en bra bit före General Motors. Märken som Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley och Bugatti ingår i koncernen som växer för varje år.

Men frågan är om den tyska jätten fått växtvärk. Att Volkswagen inte hinner kvalitetssäkra alla nya modeller som sprutas fram i rekordfart.

Säkerhetssystem som ska rädda liv

För ett par veckor sedan exploderade en gastank i en Volkswagen Touran när den tankades i Linköping. Andra ägare har problem med motorras sedan kamkedjan gått av, med hög oljeförbrukning i sina bensin/etanol-motorer. Andra igen med sina växellådor av så kallad dubbelkopplingstyp, DSG. Det är problem med hjulupphängningar och mycket annat som VW helst inte vill prata om. Senast är det problem med mjukvaran i helt nya Passat.

Men den här gången är det värre. Nu handlar det om ett säkerhetssystem som ska rädda liv, men som inte fungerar och som kan leda till mycket svåra skador, livslång invaliditet eller i värsta fall dödsfall när nacken knäcks.

Volkswagen måste ta tillbaka alla bilar med den aktuella stolen, och det handlar om betydligt fler modeller än VW Passat, innan det händer olyckor med ännu allvarligare nackskador.

Gör om testmetoden

Dessutom bör krocktestorganisationen Euro Ncap göra om sin testmetod. I en video på organisationens hemsida visar testchefen Matthew Avery tydligt att han inte förstår vilka krafter ett nackskydd utsätts för när det dras upp en bit för att passa lite längre personer. Tydligen förstod inte heller Volkswagen. Många tillverkare har nackskydd som kan justeras i höjd, och det är en lösning som Euro Ncap förordar. Volvo som sannolikt bygger världens säkraste bilar har fasta nackskydd, just för att undvika risken att de bryts av (bara på mittplatsen bak kan nackskyddet justeras ner för att inte förstöra förarens bakåtsikt).

Se krockvideon här

Följ ämnen i artikeln