Ökade nära 41 procent på USA-marknaden

Publicerad 2011-05-06

Krisens värsta orosmoln tycks ha skingrats i USA. Bilhandeln går på högvarv och under april ökade Volvos försäljning med nära 41 procent.

Storsäljarna är nya Volvo S60, samt Volvo XC60 – som ökade med hela 49,3 procent under månaden.

Nordamerikas bilförsäljning har återhämtat sig – med besked. Nybilsregistreringarna under april är de högsta registrerade sedan juni 2009. Detta återspeglas även i Volvos försäljningssiffror för USA. 6 404 sålda Volvobilar innebär en ökning på 40.87 procent. I genomsnitt såldes 237 bilar per försäljningsdag – det placerar Volvo på en nionde plats bland de bilmärken som ökar mest under månaden. För Kanada låg ökningen på 11,4 procent, med Volvo S60 och XC60 som storsäljare.

Nya S60 säljer bäst

I USA är nya S60-modellen den mest sålda Volvon i april, med 1 972 fordon. Den följs av Volvo XC60, med 1 220 bilar – en ökning med hela 49,3 procent. Volvo XC90 hamnar på tredjeplats, följd av cabben Volvo C70, samt S80, S40, XC70, C30 och V50.

Även i Sverige är det mycket goda tider för bilförsäljningen. Faktum är att så många nya bilar inte har registrerats i april sedan sedan 1989. Volvo följer den positiva trenden i Sverige, med en ökning på 16,5 procent mellan januari-april.

Under april har biltillverkaren inte bara Sveriges mest sålda modell – Volvo V70(III), som sålt 6 549 exemplar. Volvo kniper dessutom fyra platser på topp-tio-listan: Volvo V50 är fyra, Volvo V60 är femma, och Volvo XC60 är sexa. Volvo V50 leder dessutom miljöbilstoppen.

Volvo