Toyota vägrar bygga om dödsfällan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-12

Byter inte ut defekta krockkuddar

Nya Toyota Rav4 misslyckades totalt när bilen krocktestades av Euro Ncap. Föraren riskerade att dödas i en frontalkrock. Över 1 000 nya Rav4 har sålts i Sverige, bilar som Toyota vägrar att bygga om.

Alla som köpte en ny Rav4 under första halvåret i år har en bil utan fungerande krockkuddar – något som Toyota vägrar åtgärda.

Problemet som Euro Ncap avslöjade är att de både främre krockkuddarna löser ut för sent. Föraren hinner slå i ratten innan kudden löser ut, och då är risken för ännu större skador överhängande.

Efter testet hittade Toyota felet, en sensor i stötfångaren lossnade vid krocken vilket fördröjde utlösning. Nu är felet åtgärdat och när testet gjordes om fick bilen fyra stjärnor. Det är bra, men inte lysande.

Men det allvarliga är att Toyota vägrar att bygga om de farliga bilar som redan sålts. Det handlar om runt 1 000 bilar i Sverige och tiotusentals runt om i världen.

Alla som köpt en ny Rav4 tillverkad första halvåret 2006 har en bil utan fungerande krockkuddar.

– Vi har haft en del problem med Toyota under senare år, säger Claes

Tingvall, ordförande i Euro Ncap och trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket. Att man inte tar tillbaka och bygger om bilarna är både märkligt och upprörande.

Ingen hos Toyotas svenska importör har kunnat nås för en kommentar.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln