Provkörning: BMW Z4

Uppdaterad 2013-06-27 | Publicerad 2013-06-26

Bångstyrig buse

Här är nya BMW Z4. Jag vet, det är lite svårt att se exakt vad som är nytt … Färgen är det till exempel! Det nyaste är att BMW:s lilla cabriolet kommer med en mindre motor, en två­litersmotor på 156 hästkrafter. Men den fick jag inte köra.

Text: Johannes Collin  foto: Tom Kirkpatrick & BMW

I stället skickas jag iväg i BMW Z4 35is, värsta versionen. Det är bara tolv grader i skuggan i München men åker man cab så åker man nedcabbat, särskilt i Z4 som känns lite klaustrofobisk med taket uppe. Och det är inga problem. Med rutorna uppe och vindskyddet monterat letar sig den svala vårluften in alldeles lagom mycket och jag behöver knappt höja värmen på klimat­anläggningen.

Naturen utkonkurreras

BMW Z4 har ett tak av plåt i stället för sufflett, det är mer skrymmande med plåt och halva bagageutrymmet försvinner med taket nedpackat. Takfällningen är komplicerad och tar tid (19 sekunder) men du behöver inte anstränga dig själv, elmotorer sköter hela den avancerade operationen. Och, med lite simultankapacitet går det att åka iväg från parkeringen under tiden som taket fälls.

Det går att cabba upp och ned i hastigheter upp till 40 kilometer i timmen vilket är bra om det börjar regna.

Men regnet håller sig undan och det blir varmare och varmare, det luktar koskit på åkrarna och nyklippt gräs inne i byarna. Dofterna är en stor behållning med att köra nedcabbat men i Z4 med den stora sexcylindriga turbomotorn blir naturkänslan utkonkurrerad av motorljudet. Ljudet kommer ur avgasrören, inte via trumpeter inne i kupén eller via bilens högtalare som på en del moderna sportiga bilar. Det här är på riktigt. Motorteknikerna måste ha lagt åtskillig tid på att få fram rätt ljud.

Låter som en Ferrari

Redan på tomgång låter motorn maffig och muskulös och när jag gasar iväg lite lagom från röd­ljuset kommer den typiska sexcylindriga motorsången. På full gas övergår ljudet till en rapp, vass och sexig sång. Det låter nästan Ferrari om motorn!

Accelerationen är kraftig och dubbelkopplingslådan skickar i växel efter växel blixtsnabbt. Jag njuter av vinden, motorljudet och kraften som trycker mig bakåt i ryggstödet men så svänger vägen och tvärt emot vad man skulle kunna tro är det inte lika roligt längre. Asfalten är lite ojämn och bilen rör sig olustigt i sidled i kurvan. Jag trycker in sportknappen som styvar upp fjädringen rejält. Nu känns varenda gruskorn jag kör över i rumpan och om bilen var spårkänslig nyss blev det ännu värre nu. Visserligen känns bilen stabilare i kurvan i sportläget men de konstiga rörelserna finns kvar. Och än värre blir det om jag släpper upp gasen eller gasar mitt i kurvan, Z4 åmar sig och vill inte riktigt vara med. Ett vekt chassi och för mycket vikt och motor är förmodligen anledningen. En gissning är att Z4 med den nya lilla tvålitersmotorn och lägre vikt skulle vara roligare att köra på krokvägen. Och dessutom billigare. BMW Z4 18i kostar 356 900 kronor innan du plockar på lite kul extrautrustning. Den mesta extrautrustningen är dyr på BMW, bara den lilla vindavvisaren i plast mellan skyddsbågarna bakom sittbrunnen kostar 3 000 kronor!

Onödiga tillbehör

BMW Z4 sDrive 35is kostar 582 900 kronor i grundutförande. Min bil är extrautrustad med det mesta nödvändiga och onödiga i tillbehörslistan och slutpriset blir strax under 780 000 kronor. Hiskeliga pengar men är det värt det? En stark konkurrent till BMW Z4 sDrive 35is är Porsche Boxster S. Både priset och fartresurserna är likvärdiga men den stora skillnaden är att där BMW:n känns bråkig och bångstyrig är Porschen smidig och lätthanterlig. Och motorljudet är inte dumt i Porsche Boxster heller.

Följ ämnen i artikeln