Etanolfabrik hotas av nedläggning

Publicerad 2013-11-07

Färre etanolbilar anledningen

Aftonbladets Robert Collin, en av de motorjournalister som varit mest kritisk mot etanolen under åren.

Sveriges största etanolfabrik, Agroetanol i Norrköping, kan komma att läggas ner.

Anläggningen har gått med ett par hundra miljoner kronor i förlust de senaste åren, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

Bakom ligger bland annat ett minskat intresse för etanolbilar; nyförsäljningen har nästan upphört. Under årets sju första månader sjönk försäljningen av bränslet E85 med 25 procent, enligt statistik från Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet.

Utöver det väntas konkurrensen från Nordamerika öka nästa år, då nya regler träder i kraft och öppnar för billigt bränsle.

– Då riskerar vi att få lägga vår anläggning i malpåse, säger Alarik Sandrup, näringspolitisk chef på Lantmännen som äger etanolfabriken.

Men enligt Robert Collin kommer beskedet inte som någon överaskning.

"Energikrävande slöseri"

– Etanol är inte ett tillräckligt bra motorbränsle. Det visar otaliga motorhaverier i Sverige, säger Aftonbladets Robert Collin. Och biltillverkarna har vetat det hela tiden, därför har etanolmotorer kortare service-intervall. Ändå rasar det motorer hela tiden.
– Dessutom är första generationen etanol som tillverkas i Norrköping ett på tok för dyrt bränsle. Om man istället eldade upp säden i värmepannor skulle man få ut betydligt mer energi. Som värme eller elektricitet, vad som helst. Men att bränna säden till sprit är ett energikrävande slöseri. Enda anledningen att vi gör så här är att Sverige som vanligt ska vara det goda exemplet.
– Eländet började med bilhandlaren Per Carstedt i Örnsköldsvik när han lurade kommunerna längs Norrlandskusten att satsa tiotals miljoner på sitt etanolprojekt. De pengarna är spårlöst borta. Utan att det blev många droppar etanol.
– Jag skrev från första början att etanoläventyrets förlorare skulle bli alla som köpte etanolbilarna, de blev försökskaniner och de har både haft problem och fått dåligt andrahandsvärde på sina bilar.

TT-Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln