Experten: ”Ser otroligt lovande ut”

Uppdaterad 2016-02-19 | Publicerad 2016-02-18

Se Volvos nya V90 – ska utmana premiumtyskarna

Här är Volvos nya V90 som ska utmana de tyska biljättarna.

Volvos designchef Thomas Ingenlath säger att en förändring är att man lutat bakrutan 25 grader framåt:

– Vi tror den här vinkeln är det som definierar skönhet i premiumklassen, säger han.

– Volvo V70 känns redan föråldrad, säger Aftonbladets bilexpert Felix Björklund.

Aftonbladets bilexpert Felix Björklund ger sin syn på nya V90. Den kommer rymma 15 liter mindre i bagageutrymmet än sin föregångare V70.

Volvo V70 har varit förstahandsvalet för svenska bilköpare och toppat försäljningsstatistiken i nästan 20 år.

Vid en smygpremiär i Kungsträdgården i Stockholm under torsdagen, visades ersättaren V90 upp före den stora publika debuten på Genévesalongen i mars. Bilen förväntas, likt V70, bli en storsäljare i Sverige.

Det märks tydligt att Volvo vill utmana premiumtyskarna med sin nya kombi. Bland annat har man lutat bakrutan 25 grader framåt.

– Vi tror den här vinkeln är det som definierar skönhet i premiumklassen, säger Volvos designchef Thomas Ingenlath.

”Snyggare premiumkombi”

Aftonbladets bilexpert på plats, Felix Björklund, har känt och klämt på bilen. Att Volvo vill utmana tyskarna är tydligt, enligt honom.

– Volvo har frångått att vara en praktisk familjekombi, till en snyggare premiumkombi. Det kommer att påverka lastutrymmet och det kommer inte att bli lika lätt att få plats med exempelvis fyrkantiga paket. Den kommer rymma 15 liter mindre än V70:n. Totalt handlar det om ett utrymme på 560 liter. Sikten kan bli något sämre. Det märks att Volvo som företag har en global syn. När man tittar på design så tittar man på hela världen. De tittar på premiumtyskarna, säger Felix Björklund.

Redan nu tycker Aftonbladets bilexpert att föregångaren V70 känns föråldrad.

– Skulle man hoppa in i en V70 kan man tro att man går 15 år tillbaka i tiden. I V90:n är det mycket läder, fina sömmar, trädetaljer. Man vill verkligen ge premiummaterial till köparen. Detta är en fullgod och kompetent ersättare till V70, om det inte bli det skulle jag bli förvånad, säger Felix Björklund.

Premiären för nya V90 är efterlängtad bland svenskarna, menar Björklund.

– Absolut, den här bilen har svenskarna garanterat längtat efter. Tjänstebilsförarna är nog glada att byta ut sin kanske tredje V70 mot denna.

”En stark fyra”

Vad är dina snabba positiva intryck av bilen?

– Den ser otroligt lovande ut, det ser nytt och fräscht ut. V90 har premiumtonen som inte V70 har. Nu har vi ju inte provkört bilen och har inga resultat från krocktester, men Volvos trumfkort är säkerhet och denna har ett batteri med säkerhet vilket gör att den känns mer framtidssäkrad. Interiörmässigt finns en stor pekskärm fram, man har tvättat bort alla knappar, man vill ha det rent, snyggt och skandinaviskt.

Vad är de negativa intrycken?

– Det kan vara motorn. Premiumköparen är vana vid ”sexor och ”åttor”. I V90 är det en fyrcylindrig motor som kommer få jobba hårt. Frågan är om det kommer gå hem bland köparna utanför Sverige.

Vad blir ditt betyg?

– En stark fyra, absolut, men vi får se hur den är att köra. Det är där man kan tappa mot konkurrenterna. När det kommer till säkerhet och utseende är man i topp.

”Något annat vore dumt”

Aftonbladet kunde före presskonferensen avslöja att V90 D4 kommer att kosta 339 000 kronor som instegsmodell, att jämföras med sedanversionen S90 som har ett startpris på 329 000 kronor.

Om V90 blir en hit även utanför Sveriges gränser är oklart, men att Volvo satsar på det är tydligt.

– Det kanske inte är den bil som Volvo kommer att sälja mest av ute i världen, men det är en identitetsbil för företaget, säger Felix Björklund och tillägger:

– Det är en stilfull premiumutmanare, bilarna är framtagna för att fungera globalt, något annat vore dumt.

Något exakt datum när V90 släpps i Sverige är inte satt, men det beräknas komma under sommaren. Volvo meddelar att man initialt förväntas sälja 15 000 bilar per år i Sverige.

Här är priserna på V90

Instegspris per motor:

D4 190 hk FWD Manuell Kinetic: 339 000 kronor.

D4 190 hk FWD automat: 387 900 kronor.

D5 235 hk AWD Automat Momentum: 427 900 kronor.

T5 254 hk FWD Automat Momentum: 374 900 kronor.

T6 320 hk AWD Automat Momentum: 463 900 kronor.

Följ ämnen i artikeln