Studien bekräftar – bilägarna blir blåsta

Av: Felix Björklund

Publicerad:
Uppdaterad:

Märkesverkstäderna har lyckats övertyga bilister att ”original är bäst”

1 av 5

Svenska bilägare får betala hutlöst för att få bilen reparerad.

Det framgår av en ny studie som omfattar 1,5 miljoner europeiska bilar.

– Vi är medvetna om kostnaderna, men att det var dyrast i Sverige var intressant att se, säger Lisa Midbrink, marknadschef på LeasePlan.

Det är i en paneuropeisk undersökning som LeasePlan studerat skillnader i bilägarkostnader. Och Sverige sticker ut: här är det billigt att försäkra en bil, men väldigt dyrt att underhålla och reparera sin bil.

Enligt Lisa är orsaken till att svenska verkstadsbesök är så dyra att den auktoriserade bilbranschen i Sverige lyckats få bilägare att tro att ”original är bäst”.

– Konkurrensen saknas, man har lyckats övertyga konsumenter och företag att det är bättre att gå till märkesverkstäder. Att en dyr, så kallad originalservice med originaldelar, säkerställer andrahandsvärdet vid en försäljning. LeasePlan säljer cirka 6 000 fordon per år och vi har sett att det argumentet inte håller, säger hon.

Spår förändring

Studien, ”LeasePlan MobilityMonitor”, jämförde kostnaderna för bilägandet i elva europeiska länder. I den framgår det att det kostar en fjärdedel att försäkra bilen i Sverige relativt till Spanien. Men tittar man på reparationen/underhåll är det en helt annan historia. Då sticker Sverige ut med en genomsnittskostnad som nästan är dubbelt så hög som det europeiska snittet.

– I övriga Europa är branschen konkurrensutsatt i högre grad, vilket pressar ner priserna för service och reparationer. Vi tror dock att vi kommer att se en liknande utveckling även i Sverige, framförallt genom de samlingsportaler som nu lanseras där du själv kan se och jämföra priset ”up front” mellan verkstäder. Det kommer dessutom sätta press på en trögrörlig bransch att inte bara sänka priserna utan även att höja kvalitén, servicenivån och tillgängligheten för kunderna, säger Lisa Midbrink.

Märkesservice påverkar inte värdet

Företaget förvaltar 1,5 miljoner bilar varav 29 000 i Sverige, därför har de rikligt med statistik när de säger att verkstadskonkurrensen måste bli bättre.

– LeasePlan har en konstant ökning av antalet fordon som servas av oberoende verkstäder, som exempelvis Mekonomen. I dagsläget servas ca 15% av våra fordon av oberoende verkstäder och vi ser tydligt vid försäljning att det inte spelar någon roll för andrahandsvärdet om bilen är serverad hos en oberoende verkstad eller en hos en märkesverkstad.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Tänk på det här när du köper bil

– Tänk igenom dina behov. Hur mycket utrymme behövs, var ska du använda bilen, hur långt ska du köra, vilken utrustning behövs. Jämför bilar utifrån dessa kriterier.

– Titta på totalkostnad för ägandet – glöm inte att ta med andrahandsvärde/försäljningspris i det.

– Jämför finansieringslösningar. Är det vettigt att köpa, låna eller leasa – se över vilka möjligheter du har.

Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN